Doe maar normaal

De Japanse modeketen Uniqlo verovert de wereld met normale kleren in alle kleuren. Ook de nieuwe designercollectie van Lemaire is prettig gewoon.

Licht donsjasje (206 gram) voor mannen, 69,90 euro Fotobewerking fotodienst nrc

Lang voor voor de winkel openging stond er al een rij voor de deur, die een flink stuk de hoek omging, tot ver in de Rue des Mathurins. Donderdagavond 1 oktober, midden in de modeweek, werd, voor genodigden, in Parijs de collectie gepresenteerd die het Franse modelabel Lemaire maakte voor de Japanse budgetketen Uniqlo. Het evenement zat precies tussen twee belangrijke modeshows in. Maar een aantal journalisten verkoos te blijven bij wat akelig dicht in de buurt kwam van een plundering, zij het dan een plundering waarbij netjes werd afgerekend.

Het zou zomaar kunnen dat zich komende week in een aantal winkels vergelijkbare taferelen gaan afspelen. Dan komt de collectie van Carine Roitfeld – legendarisch stylist, stijlicoon en voormalig hoofdredacteur van Vogue Paris – in de vestigingen van Uniqlo. Het aantal speciale collecties dat dit najaar te koop is, via uniqlo.com ook in Nederland, komt daarmee op drie: Inès de la Fressange, model en schrijver van een boek over Parijse stijl, heeft al sinds voorjaar 2014 een Uniqlo-lijn.

Het is niet vreemd als de naam Uniqlo je niets zegt. In heel Europa heeft de modeketen nog geen dertig filialen. Maar moederbedrijf Fast Retailing – waar ook de Franse keten Comptoir des Cotonniers en het Amerikaanse jeanslabel J Brand bijvoorbeeld onder vallen – is de op drie na grootste modeverkoper ter wereld, en Uniqlo is met meer dan 1.600 filialen in 17 landen veruit het grootste merk van de groep; ruim de helft van die winkels zit in Japan. Fast Retailing heeft de ambitie om in 2020 groter te zijn dan Inditex (Zara), H&M en Gap.

Op het eerste gezicht lijken de designercollecties een manier om H&M te overtroeven, dat al sinds 2004 minimaal een keer per jaar met een designercollectie komt.

Ook de designercollecties van Uniqlo worden in beperkte hoeveelheden gemaakt, maar niet zo beperkt als die van H&M. De kleren van Lemaire zijn nog niet op, en waarschijnlijk is ook de Roitfeld-collectie niet binnen drie dagen weg.

Bovendien passen de ontwerperscollecties precies in de filosofie van Uniqlo. Anders dan H&M en Zara brengt het geen vertalingen of kopieën van uitgesproken designerontwerpen, maar laag geprijsde, normale, bijna saaie kleding en ondergoed. LifeWear, is de naam die het bedrijf ervoor heeft bedacht: mode voor het dagelijks leven, voor iedereen. Van het supersnelle produceren waar H&M en Zara om bekendstaan, houdt het zich ver.

Zo basic als de gewone collectie zijn de kledingstukken van Lemaire, De la Fressange en Roitfeld niet, maar ze blijven ver van extreme catwalktrends. Het is stijlvolle, maar behoorlijk tijdloze kleding voor in huis, naar het werk en eventueel voor een informeel feestje. Geen kleding waarmee je op Instagram meteen de aandacht trekt.

Overhemden in veertig kleuren

De kracht van Uniqlo is niet alleen die aandacht voor het gewone, maar ook de vele kleuren waarin de kleding wordt gemaakt: flanellen herenoverhemden liggen in veertig kleuren en dessins in de winkel, de kasjmier vestjes, V-halstruien en truien met ronde hals voor vrouwen zijn er elk in tien kleuren, een superlicht donsjack voor mannen is er in achttien tinten.

De kwaliteit van de materialen is vaak opvallend goed; de kasjmier truien (vanaf 79,90 euro) staan er bijvoorbeeld om bekend dat ze niet pillen. In de winter zijn er T-shirts, hemdjes en broeken van Heattech, dat warm houdt. Dat laatste is volgens Uniqlo zo populair dat iedere inwoner van Japan er gemiddeld meer dan een kledingstuk van in huis heeft.

    • Milou van Rossum