Pepsi voorziet Chinezen van havermoutpap

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Er wordt steeds minder Pepsi gedronken, en dus zet PepsiCo in op vast voedsel. Het Amerikaanse bedrijf opent een fabriek voor de productie van Quaker havermout, meldt staatskrant China Daily. Er zullen allerlei varianten van de aloude havermoutpap worden gemaakt. Volgens de krant eten Chinezen steeds gevarieerder; PepsiCo sluit aan bij een trend, zegt Pepsi-voorzitter Indra Nooyi.

Winstgevende bedrijven in de 21e eeuw zijn de bedrijven die de behoefte van hun zaak laten aansluiten bij de behoefte van de wereld om hen heen.

De nieuwe fabriek kost zo’n 200 miljoen yuan (28,3 miljoen euro) en beslaat ongeveer 30 duizend vierkante meter productieruimte. Jaarlijks zal er 50 duizend ton aan havermout worden geproduceerd. De fabriek zorgt voor 150 nieuwe banen, en nog eens duizenden banen komen erbij in de directe omgeving. Dat zeggen ambtenaren tenminste.

Uitstootvrije Lexus komt in 2020

Er komt mogelijk een Lexus die volledig op waterstof rijdt. Volgens de Nikkei Asian Review overweegt Toyota de waterstoftechnologie te gebruiken bij het luxe merk Lexus. Het idee is dat de technologie die in de Toyota Mirai wordt gebruikt, gedeeld wordt met Lexus.

De Mirai was vorig jaar de eerste auto op waterstof die wereldwijd op grote schaal geproduceerd werd. Goedkoop is de Mirai niet: 7,2 miljoen yen (53.700 euro) waarbij de Japanse overheid subsidie ter beschikking stelt voor de aankoop van een ‘groene’ auto. Dankzij die nieuwe technologie veroorzaakt een auto geen uitstoot meer.

De kosten voor de technologie moeten in de komende jaren steeds lager worden. In 2020 wil Toyota 30 duizend auto’s met fuel cell technologie verkopen. De autoproducent verwacht dat mensen met meer geld zich óók om het milieu gaan bekommeren en dus geïnteresseerd zullen zijn in een volledig ‘groene’ Lexus.

Alibaba bereidt zich voor op Singles Day

Het is weer bijna 11 november. In China staat die datum bekend als Singles Day, de dag waarop vrijgezellen vieren dat ze vrijgezel zijn. In werkelijkheid is Singles Day een excuus voor een enorme marketingcampagne van Alibaba, genaamd Double 11. Aan die campagne, met flinke kortingen, doen dit jaar vijfduizend merken mee, meldt de South China Morning Post. De nieuwste aanwinst is het Amerikaanse Ocean Spray.

Zevenhonderd fruittelers in de Verenigde Staten zijn verenigd in een bedrijf dat bessensap, gedroogd fruit en sauzen verkoopt, onder meer in China. Peter Wyman, voorzitter van Ocean Spray International heeft hoge verwachtingen.

Direct met Alibaba samenwerken geeft ons de gelegenheid om het verhaal van ons merk te vertellen, en om de meest recente productinnovaties te introduceren. Op deze manier kunnen we direct in contact komen met Alibaba’s 367 miljoen (actieve) kopers.

Een andere nieuwe deelnemer aan Alibaba’s Double 11 campagne is de Californische wijnhandelaar Robert Mondavi, die vorige maand zijn webwinkel op Tmall lanceerde. Analisten verwachten dat Alibaba een nieuw verkooprecord gaat bereiken op 11 november. Vorig jaar bedroeg de totale omzet 9,3 miljard dollar (8,37 miljard euro).