Omzet mediagigant TMG kalft verder af

De opbrengsten vallen de eerste drie kwartalen 7 procent lager uit dan vorig jaar.

Het hoofdkantoor van TMG in Amsterdam. Foto Jeroen Jumelet / ANP

De omzet van TMG, het mediabedrijf achter onder meer De Telegraaf en Sky Radio, blijft dalen. Dat blijkt uit tussentijdse cijfers die het bedrijf vandaag heeft gepubliceerd. De inkomsten in de eerste negen maanden van dit jaar daalden naar 353,2 miljoen euro, tegen 379,1 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

TMG noemt als enkele van de redenen voor de omzetdaling de “opschoning van de portfolio”, in het bijzonder het einde van Sp!ts, en teruglopende inkomsten bij Radio Veronica. CEO Geert-Jan van der Snoek zegt dat de eerste helft van het jaar vooral gesnoeid is, maar er nu weer gewerkt wordt aan “nieuwe producten, proposities en verdienmodellen”.

Minder bladen en radio, meer kleurboeken

Hoewel de afname van de oplage-inkomsten, het geld dat verdiend wordt met abonnementen en losse verkoop, met 2,1 procent ‘relatief gering’ was, is de omzet van advertenties in print en op de radio gedaald met 14,7 procent veel sterker gedaald. Wel ging het volgens TMG goed met de opbrengsten van Keesing, uitgever van puzzelboeken en kleurboeken voor volwassenen.

Door de gedaalde omzet viel ook de winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en afwaarderingen met 6,4 miljoen euro 19,9 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar.