Nederlandse nieuwsconsumptie in 9 grafieken

Tablet: ja. Radio: nee. Het mediagebruik in Nederland uitgelegd in negen grafieken.

Nederlanders lezen relatief gezien veel nieuws op de tablet: een op de zes mensen komt zo aan actuele berichten. Ook is het gebruik van een nieuwsapp populair. Een op de drie Nederlanders heeft zo’n app op de telefoon of tablet. Dat zijn twee van de vele conclusies uit het rapport van het Reuters Institute for the Study of Journalism, dat vandaag is gepubliceerd.

Hoewel dit onderzoek een momentopname is, geeft Reuters een goed beeld van welke ontwikkelingen er spelen in de journalistiek. De televisie is nog altijd populair, maar dalend onder jongeren, papieren media worden minder gebruikt, online journalistiek zit in de lift en sociale media worden steeds belangrijker.

Het instituut heeft de Nederlandse nieuwsconsumptie voor het eerst onder de loep genomen. In de studie zijn ook andere landen onderzocht, waardoor het Nederlandse mediagebruik te vergelijken is met dat van onder andere de Duitsers, Oostenrijkers, Tsjechen en Polen. Afgelopen zomer werd al een deel van het rapport gepubliceerd.

Wat opvalt: de Tsjechen zijn erg gericht op online nieuws, terwijl de Duitsers en Oostenrijkers de radio nog vaak aanzetten om nieuws te krijgen. In Polen lezen veel mensen het nieuws op hun smartphone.

Smartphone als alleskunner

De smartphone wordt steeds vaker gebruikt om nieuws op te lezen en kijken. Volgens Alexander Pleijter, lector journalistiek en innovatie aan de Fontys Hogeschool Journalistiek, is dat een belangrijke ontwikkeling. ,,De smartphone is steeds meer een apparaat geworden dat mensen voor alles gebruiken, dus ook voor het volgen van nieuws.” In tegenstelling tot wat werd gedacht, blijken mensen ook op hun smartphone lange verhalen te lezen. Volgens Pleijter spelen nieuwsmedia hier al vaak goed op in.

NU.nl is het best bezochte nieuwsmedium in ons land. Het onderzoek laat echter zien dat de traditionele nieuwsmedia in Nederland nog altijd populairder zijn dan media die alleen op het internet bestaan. Dat verrast Pleijter niet. ,,Traditionele media hebben een sterke reputatie en worden door veel mensen als het meest betrouwbaar gezien. NU.nl heeft een online bereik waar alle traditionele nieuwsmedia niet aan kunnen tippen.”

Betalen voor online?

Geld uitgeven aan online journalistiek doen Nederlanders liever niet: een op de tien mensen heeft het afgelopen jaar voor online journalistiek betaald. Dat is wel anders in Turkije, waar 26 procent van de mensen betaalt. Dat behoeft een kanttekening: in Turkije hebben alleen mensen in stedelijke gebieden deelgenomen aan het onderzoek. In Polen wordt er volop geëxperimenteerd met online paywalls en abonnementen en is bijna een op de vijf mensen bereid om te betalen.

Het onderzoek is afgenomen bij 31.737 mensen in 18 landen die toegang tot internet hebben. Dat betekent dat het niet representatief is voor de totale nieuwsconsumptie in het land. Het onderzoek is deels gesponsord door Google.