Is de Lego-schaarste echt of een publiciteitsstunt?

Is er echt sprake van Lego-schaarste, of is het simpelweg een publiciteitsstunt?

Foto ANP

“Everything is awesome”, luidt de soundtrack van The Lego Movie, maar voor wie iets van de Deense speelgoedfabrikant wil kopen voor de aankomende feestdagen is dat wellicht niet het geval. Althans, dat beweert Lego zelf, dat zegt te verwachten niet aan de vraag van consumenten en retailers te kunnen voldoen in het restant van dit jaar. Is er sprake van Lego-schaarste, of is het simpelweg een publiciteitsstunt?

Een betere manier om klanten naar je winkel te lokken is er niet: dreigen met een tekort, waardoor consumenten en retailers zich gedwongen zullen voelen nog sneller in te kopen om lege schappen voor zijn. Maar volgens Lego zelf is dat niet aan de orde. Het zegt op basis van de vraag naar Lego-producten in het eerste zes maanden van 2015, die veel hoger was dan verwacht, niet te kunnen garanderen alles te kunnen produceren. De leveringsgarantie geldt alleen nog voor reeds bestelde producten. Een woordvoerder:

“We zullen niet in staat zijn om alle producten die retailers in verschillende Europese landen nu bestellen voor de rest van 2015 te leveren.”

Niets aan de hand in Nederland

Om welke producten het gaat, of om welke Europese landen, zegt de speelgoedfabrikant niet te weten. Ook niet of Nederland tot de landen behoort waar er mogelijk Lego-schaarste optreedt. Vooralsnog lijkt het erop alsof we er hier weinig van zullen merken. Webwinkel bol.com zegt zich geen zorgen te maken over de eigen Lego-voorraad.

De grote speelgoedketens Intertoys (259 winkels) en Bart Smit (194 winkels) willen er weinig over kwijt, maar een woordvoerder van Intertoys zegt “er niet vanuit te gaan dat wij onze klanten teleur gaan stellen.” Bart Smit meldt te overwegen binnenkort naar buiten te treden met een mededeling over populair speelgoed, maar dat zou niets te maken hebben met Lego.

Lego zegt er alles aan te doen de productie op peil te houden; de vier fabrieken (in Denemarken, Hongarije, Tsjechië en Mexico) draaien op volle toeren. Deze week maakte het Deense bedrijf bekend drie fabrieken stevig uit te breiden en een nieuwe fabriek neer te gaan zetten in China. In totaal moeten die investeringen, die enkele honderden miljoenen euro’s bedragen, voor 6.100 extra banen gaan zorgen en de jaarlijkse productie van Lego-blokjes met miljarden verhogen.

Lego wereldwijd:

De keerzijde van awesome

De tekorten zijn de keerzijde van Lego’s eigen succes. Het heeft concurrenten Mattel en Hasbro van de troon gestoten als grootste speelgoedfabrikant ter wereld. Dankzij een een grote koersverandering tien jaar geleden, waarbij meer aansluiting met populaire cultuur is gezocht, groeit het bedrijf als kool.

Ook het aantal pretparken (Legoland en Lego Discovery Centre) blijft toenemen; er staan zeven openingen gepland in de komende twee jaar. De kaskraker die de eerste geanimeerde speelfilm was, krijgt minstens één vervolg en twee spin-offs. Awesome allemaal, maar het is nog maar de vraag of de misgrijpende consument daar rond Kerst ook zo over denkt.