Etihad Airways naar Duitse rechter om gedeelde vluchten

De Arabische luchtvaartmaatschappij wil vluchten blijven delen met de Duitse maatschappij Air Berlin.

De directeuren van Air Berlin en Etihad Airways tijdens een persconferentie in Berlijn in 2014. Foto: Bernd Settnik / EPA

Luchtvaartmaatschappij Etihad Airways heeft vandaag een rechterlijk bevel aangevraagd bij een Duitse rechtbank. De maatschappij uit Abu Dhabi wil via de rechter afdwingen dat ze vluchten kan blijven delen met het Duitse Air Berlin. De Duitse regering moet hier toestemming voor geven maar heeft dat nog niet gedaan.

Etihad bezit ruim 29 procent van de aandelen van Air Berlin, met 8.000 werknemers na Lufthansa de tweede luchtvaartmaatschappij van Duitsland. Etihad heeft sinds 2012 een zogeheten ‘code-share’-overeenkomst met Air Berlin, waardoor de twee maatschappijen gezamenlijk vluchten kunnen uitvoeren. Vooralsnog heeft de Duitse overheid geen toestemming gegeven voor de gezamenlijke vluchten in de komende winterdienstregeling, die zondag al ingaat. De rechter in Braunschweig heeft de geldigheid van de lopende overeenkomst vandaag, op verzoek van Etihad, met twee weken verlengd.

Gedeelde vluchten

De afspraken over gedeelde vluchten zijn onderdeel van bilaterale overeenkomsten tussen Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten, waar Abu Dhabi deel van uitmaakt. Volgens de Duitse overheid voorzien de huidige overeenkomsten met de Verenigde Arabische Emiraten momenteel niet in de mogelijkheid om vluchten te delen. De Arabische autoriteiten zijn het hier niet mee eens. Onderhandelingen tussen beide landen hebben de afgelopen tijd niets opgeleverd.

Volgens Etihad zijn al ruim 82.000 tickets verkocht voor vluchten in de komende periode. Etihad vliegt dankzij de samenwerking met Air Berlin van Duitsland naar 29 bestemmingen in Europa, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten.

Oneerlijke concurrentie

Amerikaanse en Europese maatschappijen verzetten zich tegen vermeende staatssteun aan de drie zogenoemde “gulf carriers” - Etihad uit Abu Dhabi, Emirates uit Dubai, Qatar Airways uit Qatar. Volgens maatschappijen als Lufthansa en Air France-KLM is er sprake van oneerlijke concurrentie. De Nederlandse regering besloot dit voorjaar om geen nieuwe landingsrechten op Schiphol te verlenen aan de Golfmaatschappijen.