Dader ‘zwaardmoorden’ Zweden had racistisch motief

Dat maakte de politie zojuist bekend. De 21-jarige man doodde een 20-jarige student-assistent en een 15-jarige scholier.

Kaarsjes bij de school in zuidwest-Zweden waar een gemaskerde man met een zwaard twee mensen doodstak. AFP / Jonathan Nackstrand

De gemaskerde man die gisteren twee mensen doodstak met een zwaard bij een school in Zweden, onder wie een 15-jarige jongen, had een racistisch motief. Dat maakte de politie zojuist bekend. De 21-jarige dader had een fascinatie voor Hitler en koesterde extreemrechtse ideeën. Dat heeft de Zweedse politie naar buiten gebracht.

De politie gaat uit van een haatmisdrijf vanwege de slachtoffers die de man uitkoos, zijn kleren, en informatie die is gevonden tijdens een huiszoeking en op internet, zegt een politiewoordvoerder tegen het Zweedse Expressen. De politie gaat ervan uit dat hij alleen was op het terrein van de school, maar onderzoekt nog of er contact is geweest met anderen over de aanslag.

Gisteren stak een gemaskerde man met een zwaar mensen neer bij een school in het Zweedse Trollhättan. De dader werd neergeschoten door de politie, werd geopereerd maar overleefde het niet. Naast de leerling kwam een 20-jarige onderwijzer in opleiding om er raakten nog twee mensen gewond, die nog in het ziekenhuis liggen.

Leek een Halloween-grap

De scholieren hadden aanvankelijk niet door dat het om een aanval ging. Op foto’s is de dader te zien met een helm op en een masker. Hij heeft een lange zwarte jas aan. En een zwaard in zijn handen. Door die attributen werd in eerste instantie gedacht dat het om een Halloween-grap ging. Sommige leerlingen wilden met hem op de foto, alvorens de man begon te steken.

De dader is geïdentificeerd als een 21-jarige inwoner van Trollhättan, een stadje dat op zo’n 75 kilometer ten noorden van Göteborg ligt. Zijn huis is door de autoriteiten doorzocht. De aanval vond om 10.10 uur plaats in café naast de basis- en middelbare school. De school, waar zo’n 400 leerlingen heengaan, staat bekend als een instelling met slechte onderwijsresultaten en veel scholieren die problemen hebben.