Amazon verbaast met winstcijfers

Foto AP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Daar hadden beleggers niet op gerekend: Amazon maakt winst! Beurshandelaren reageerden uitgelaten en het aandeel schoot meteen tien procent omhoog, schrijft CNN Money.

Dit is al het derde kwartaal in een jaar dat Amazon winst boekt. Opmerkelijk, want normaal noteert de verkoopsite eigenlijk alleen rond de feestdagen een plus. Het gaat overigens niet om een enorme winst: van een omzet van 25 miljard dollar (22.5 miljard euro) houden CEO Jeff Bezos en het bedrijf er 73 miljoen over (65.7 miljoen euro).

En die plus komt niet eens uit online verkoop. Amazon haalt serieus geld op (een half miljard dollar) door overcapaciteit op zijn servers te verhuren aan andere partijen.

‘Humanitaire crisis dreigt in Puerto Rico’

We schreven al vaker over de schuldencrisis van Puerto Rico. Nu waarschuwt het Amerikaanse ministerie van Financiën zelfs voor een humanitaire ramp, meldt de Financial Times.

In augustus kon het eiland met 3.5 miljoen inwoners een deel van zijn 72 miljard dollar (64.8 miljard euro) aan schulden niet meer terugbetalen. Sindsdien proberen politici en bestuur van het eiland (dat officieel geen staat is) tot een oplossing te komen, maar nog zonder succes.

Volgens Antonio Weiss, van het ministerie van Financiën, moet het Amerikaans Congres dringend ingrijpen:

The situation could put at risk services including police and fire protection, medical services, and social support.

Minder korting geven, om meer klanten te trekken

Kan een bedrijf teveel korting geven? Ja, dat kan. Herenkledingketen Jos. A. Bank ondervond dat de ’buy one get three free’-stunts hen zo’n goedkope reputatie gaven, dat zelfs Saturday Night Live ze op de hak nam. En hoewel koopjes nog altijd in de smaak vallen, halen vooral millennials hun neus op voor de enorme stuntprijzen, schrijft the Washington Post.

Juist vanwege de matige reputatie van Jos. A. Bank zakten verkopen de laatste tijd terug. Tijd voor een drastische koerswijziging. Niet alleen worden de ontwerpen wat moderner, zodat meer jonge klanten komen, ook de reclamecampagnes gaan veranderen. CEO Doug Ewert:

We’re going to flip the promotional messaging to talk about what they’re going to pay instead of what they’re going to save.

Een ‘bootleg’ van de Saturday Night Live parodie van het kledingmerk: