YouTube lanceert reclamevrije betaaldienst

Foto AP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Die reclameonderbrekingen op YouTube ook zo zat? Het videoplatform lanceert volgende week een betaalde dienst zonder reclame. Naast de video’s krijgen abonnees voor 9 dollar 99 per maand ook toegang tot muziek en games, zegt topbestuurder Robert Kyncl van YouTube in The Financial Times:

“For the price of a music streaming service or entertainment service alone, we’re giving you access to ad-free video, music and gaming.”

Via de betaaldienst die vooralsnog alleen beschikbaar zal zijn in de Verenigde Staten zijn ook exclusieve series en films te zien van YouTube-sterren als Joey Graceffa, PewDiePie en Lily Singh.

Grote mediabedrijven die niet willen dat hun promotiefilmpjes achter een betaalmuur komen, kunnen hun video’s niet meer zomaar posten. Ze moeten daarvoor een overeenkomst sluiten. Volgens YouTube heeft 99 procent van de grote aanbieders van content dat al gedaan.

Banken bezorgd over leningen taxi-vergunningen

Met de opkomst van Uber zijn Amerikaanse taxi-vergunningen veel minder waard geworden. Banken die de tot voor kort vrij risicoloze leningen verstrekten komen daardoor onder druk te staan, meldt The Wall Street Journal.

Zolang de prijzen van de vergunningen van de taxi’s stegen, was het een lucratieve business voor kredietverstrekkers die tot wel 90 procent van de waarde van de vergunning uitleenden. Maar de prijs van een vergunning voor bijvoorbeeld zo’n beroemde gele taxi in New York is gezakt van ruim 1,3 miljoen dollar in 2013 naar tussen de 700.000 en 800.000 dollar nu.

En daar hadden kredietverstrekkers als BankUnited en Citigroup geen rekening mee gehouden. Daarom moeten ze nu rekening houden met verliezen, zegt analist Alexander Twerdahl:

“Because it has been such a golden asset class for so long, the underwriting standards got very loose.”

Verschillende kredietverstrekkers zijn naar de rechter gestapt omdat traditionele chauffeurs aan veel strengere eisen moeten voldoen dan de privé-chauffers van nieuwe taxidiensten als Uber en Lyft.

Domino’s onthult pizzabezorgauto’s met ingebouwde oven

Vergeet de pizza-brommertjes, Domino’s komt met de volgende stap in pizza-innovatie. De Amerikaanse pizzaketen heeft speciale auto’s ontworpen om zijn pizza’s ongeschonden te bezorgen. Het gaat om omgebouwde Chevy Sparks die Domino’s DXP noemt, meldt The Verge.

De passagiersstoelen zijn ingeruild voor opbergvakken om te voorkomen dat de pizza’s, drankjes en andere producten gaan schuiven. Er is zelfs een warmhoud-oven voor de pizza’s ingebouwd, zodat ze op precies de juiste temperatuur afgeleverd worden.

Op het dak zit een groot lichtgevend Domino’s-logo dat lijkt op die van taxi’s. Aan de zijkant zijn indicatoren aangebracht die het pad naar de voordeur belichten, zodat de bezorger plassen en kuilen kan ontwijken. Domino’s gaat in eerste instantie 97 van deze pizza-auto’s in gebruik nemen.

Het is niet de eerste pizza-innovatie van Domino’s. In de jaren negentig kwam het bedrijf al met de ‘Heat Wave’-bezorgtas, ook bedoeld om pizza’s warm te houden.