Meer omzet voor Google, minder voor Microsoft

Vooral verkoop van mobiele advertenties helpt zoekmachinebedrijf vooruit.

Foto Justin Lane / EPA

Het moederbedrijf van Google heeft een goed kwartaal achter de rug. Tussen juli en september zette Alphabet – zoals het concern tegenwoordig heet – bijna 18,7 miljard dollar (16,8 miljard euro) om. De inkomsten liggen daarmee zo’n dertien procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

De extra omzet is volgens Alphabet vooral te danken aan de verkoop van advertenties voor mobiele apparaten, zo meldt het concern vanavond in de cijfers over het derde kwartaal. Hoe veel groter de inkomsten uit mobiel zijn, meldt het bedrijf overigens niet. Over alle platforms steeg de advertentieverkoop met 16 procent omhoog.

Ook de winst van Alphabet viel vorig kwartaal aanmerkelijk hoger uit dan in oktober vorig jaar. Onder de streep hield het internetconcern een kleine 4 miljard dollar over. In vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar is dat een stijging van meer dan 45 procent.

Microsoft heeft last van moeilijke computermarkt

Waar Alphabet de afgelopen maanden meer omzet behaalde, zag Microsoft de inkomsten juist dalen. De softwareproducent en telefoonbouwer kwam eind september uit op een omzet van 20,4 miljard euro. Dat is een daling van 12 procent op jaarbasis, vooral veroorzaakt door de tegenvallende verkoop van besturingssystemen voor computers.

Wel presteerde het bedrijf uit Redmond beter op de markt voor clouddiensten, zoals Office 365. De winst van Microsoft steeg ook, vooral om het bedrijf minder belasting hoeft te betalen. Onder de streep houdt Microsoft daardoor 4,6 miljard dollar over, 1,8 procent meer dan vorig jaar.