Jouw swipes zijn veel geld waard voor Tinder

Datinggigant Match Group (van o.a. Tinder) strooit in aanloop naar de beursgang met grote woorden én getallen. Alleen hoeven beleggers voorlopig geen dividend te verwachten.

beeld AFP/NRCQ

“Our mission is to increase romantic connectivity worldwide.”

Met die woorden in aanvraag voor een beursnotering opent de Amerikaanse eigenaar van datingsite Tinder de jacht op investeerders. Datingconglomeraat Match Group - waaronder ook bedrijven als OKCupid, Meetic (hier bekend van Lexa) - maakt nu nog deel uit van mediabedrijf InterActiveCorp (IAC), maar aast op een eigen notering aan de Nasdaq.

De definitieve prospectus moet nog volgen, maar uit de formulieren die Match Group (4.900 werknemers) recent bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC indiende, blijkt al dat het bedrijf niet alleen strooit met grote woorden. Ook met grote getallen.

100 miljoen

Afgaande op de voorlopige prospectus hoopt Match Group met de beursgang 100 miljoen dollar op te halen. Dat klinkt enigszins bescheiden, maar het betreft dan ook niet meer dan 20 procent van de aandelen. De rest blijft in handen van IAC, dat daarmee verregaande controle over het nieuwe dochterbedrijf behoudt. Denk: het aanwijzen van leden voor de raad van bestuur, fusies en overnames en het uitbetalen van dividend.

1,28 miljard

Tussen begin 2009 en nu heeft Match Group 1,28 miljard dollar uitgegeven om zijn portfolio uit te breiden met nog eens 25 merken. Daarmee komt het totaal aantal bedrijven dat onder Match Group valt op 45. De laatste aankoop (die nog niet volledig is afgerond) is die van de Canadese datingsite PlentyOfFish voor 575 miljoen dollar. Match is bovendien ook eigenaar van twee educatieve platforms: Tutor.com en The Princeton Review.

Zo vreemd is dat niet, schrijven ze zelf:

“We acquired this business because it relies on many of the same competencies as our dating business, such as paid customer acquisition [...] and strong expertise in user interface development.”

511 miljoen

Match Group zegt maandelijks 59 miljoen actieve gebruikers te hebben, maar het potentieel is volgens het bedrijf vele malen groter. Match richt zich namelijk op ‘alle volwassen in Noord-Amerika, West-Europa en een selectie van andere landen wereldwijd’ die ‘geen relatie hebben’ maar wel ‘toegang tot internet’. Een doelgroep die volgens Match - dat zich baseert op gegevens van onderzoeksbureau Research Now - nu 511 miljoen man groot is. Én groeiende.

888 miljoen

Tussen 2012 en 2014 is de omzet van Match Group met bijna een kwart gestegen naar 888,3 miljoen dollar. Het merendeel komt van de 4,7 miljoen betalende leden die de verschillende websites samen hebben. Tinder was tot begin dit jaar geheel gratis (en kostte daarmee voornamelijk geld), maar heeft nu ook een betaalde variant. Hoeveel dat tot nu toe heeft opgeleverd, is niet terug te vinden. Evenals het aantal gebruikers.

Eén van de voordelen van Tinder Plus: gebruikers krijgen geen advertenties te zien. Iets waar Tinder dit jaar mee begon. Ook daar zit volgens Match Group ‘enorme’ potentie: momenteel wordt op de app “minder dan 2 procent van de beschikbare advertentieruimte gebruikt”.

68 procent

Dat online daten nieuwe vormen aanneemt, blijkt ook uit de verschuiving onder Match Group-gebruikers. In de eerste helft van 2015 kwam 68 procent van de nieuwe aanmeldingen binnen via apps op mobiele telefoons, tegen 27 procent in dezelfde periode twee jaar eerder. Mede dankzij Tinder heeft Match veel jongeren aan zich verbonden, een moeilijk bereikbare (maar onder adverteerders geliefde) doelgroep.

Het nadeel: een groeiende afhankelijkheid van Apples App Store en Google Play Store. En daarmee verloren inkomsten, want over de betaalde abonnees die hieruit voortkomen moet Match Group 30 procent van de omzet afdragen.

0

Wie geen grote cijfers hoeven te verwachten: de nieuwe aandeelhouders. Match Group is namelijk niet van plan “binnen afzienbare tijd” dividend uit te keren:

“Instead, we anticipate that all of our future earnings will be retained to support our operations and to finance the growth and development of our business.”