China krijgt nu ook een Legoland

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China krijgt een Legoland

Na een Disneyland krijgt Shanghai ook een Legoland, kopt China Daily. Er zijn inmiddels veertien Legolanden. De locaties in Californië en Duitsland zouden jaarlijks 1,4 miljoen bezoekers trekken. Het eerste Aziatische Legoland opende in 2012 in Maleisië. Er staan nog twee parken gepland voor Zuid-Korea (opening in 2017) en in Japan (opening in 2021).

Legoland wordt gebouwd door Merlin Entertainment, dat in China samenwerkt met het investeringsfonds Capital Partners. Merlin is voor 70 procent in handen van het Amerikaanse private equity bedrijf Blackstone, maar de Lego Groep heeft nog altijd aandelen in het bedrijf.

Wanneer Legoland in Shanghai open gaat, is nog niet bekend.

Japanse jongeren huren hun auto liever

Het grootste parkeerbedrijf van Japan heeft het nogal moeilijk nu er steeds minder nieuwe auto’s worden verkocht. Park24 heeft nu zevenduizend van de 16.435 garages en parkeerterreinen omgebouwd tot een autoverhuurbedrijf, meldt persbureau Bloomberg.

Voor 1.030 yen (7,60 euro) per maand krijgen leden een lidmaatschapskaart die te gebruiken is als autosleutel. Leden kunnen online of via de app op hun telefoon een auto reserveren. Het bedrijf is met 500 duizend leden een van de grootste autodeelbedrijven ter wereld. Opvallend volgens Bloomberg: de helft van die leden zijn twintigers en dertigers.

Jonge Japanners zijn niet geïnteresseerd in auto’s omdat ze die toch niet kunnen betalen. Ze geven hun geld liever uit aan gadgets en telefoons. Het aandeel twintigers in het totaal aantal uitgegeven rijbewijzen is bovendien slechts 13 procent, tegen 21 procent in 2001.

Tata wil consument begrijpen

Het Indiase industrieel conglomeraat Tata wil ‘onderdaniger’ worden, schrijft Economic Times. Wat wil de consument, waar maakt hij zich zorgen over en hoe kan Tata die zorgen wegnemen? Dat soort vragen moeten de topmensen van Tata zien te beantwoorden.

Onder het winkelend publiek van winkelcentrum Phoenix, in Mumbai, bevond zich een aantal keer Harish Bhat, een van de bestuursvoorzitters van de Tata Groep. Hij was benieuwd wat mensen kochten en waarom ze die dingen kochten.

In dit winkelcentrum zie je een mix van consumenten uit alle gelederen van de samenleving. Er zijn winkels van de grootste luxe merken én er is een Big Bazaar.

Naast bezoekjes aan winkelcentra lezen de topmannen van het bedrijf, op aanbeveling van bestuursvoorzitter Cyrus Mistry, Decoding the New Consumer Mind, door psycholoog Kit Yarrow. Topman Harit Nagpal probeerde op zijn eigen manier iets van consumenten te begrijpen. Hij bezocht een Facebook-pagina, opgezet door ontevreden klanten.

Slechts tien bleken échte consumenten met problemen te zijn.