Oprah Winfrey: de aandeelhouder waar elk bedrijf van droomt

ANP/EPA/ANDY RAIN

Het Oprah Effect geldt niet alleen voor boeken, maar ook voor bedrijven. Afslankbedrijf Weight Watchers maakte het dit weekend mee. Na inmenging van Oprah Winfrey verdubbelde de beurswaarde. Vrijdag nam de Amerikaanse presentatrice en mediamagnaat aan een belang van tien procent in het bedrijf. Daar betaalde Winfrey 43 miljoen dollar (37,8 miljoen euro) voor. Was één aandeel voor het weekend nog 6,79 dollar waard, op maandag steeg dit tot 13,92 dollar.

Naast de aandelen, die het afgelopen jaar aanzienlijk daalden, koopt Winfrey ook vijf procent aan opties in het bedrijf en zal ze in het bestuur een adviserende functie innemen.

Weight Watchers hoopt via de miljoenen fans van Oprah meer klanten te trekken; de winst daalt al jaren op rij. Vooral jongeren gebruiken steeds vaker gratis afval-apps in plaats van een betaald dieetprogramma. Winfrey zal het afvalprogramma zelf gaan volgen, en de resultaten hiervan met haar fans delen, zo meldt het persbericht. Of dit op haar eigen tv-zender gebeurt is nog onbekend.