TomTom boekt in derde kwartaal omzetstijging van 8 procent

Navigatiebedrijf TomTom heeft in het derde kwartaal van dit jaar 8 procent meer omzet geboekt. Dat blijkt uit de gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers.

De omzet steeg van 234 miljoen euro in het derde kwartaal van 2014 naar 254 miljoen dit jaar. De stijging is vooral te danken aan de consumententak, waar TomTom meer navigatiekastjes verkocht.

Daartegenover staat 20 procent daling van de brutowinst, van 41 miljoen euro tot 33 miljoen euro. Dat is mede veroorzaakt door een forse stijging van de kosten voor innovatie, administratie en marketingkosten.

De navigatiebouwer had wel fors minder afschrijvingen waardoor de winstdaling enigszins beperkt werd.

TomTom richt zich meer op de consumentenmarkt nu de inkomstenstijging in de auto-industrie stokt. De navigatiebouwer maakte onlangs bekend de portefeuille uit te breiden met de zogenoemde Spark, een sporthorloge met een ingebouwde hartslagmeter en muziekspeler. Daarmee wil het concurreren met de Apple Watch.

TomTom-topman Harold Goddijn is tevreden met de resultaten. De stijging van de inkomsten in het derde kwartaal komt volgens hem overeen met het plan om in de tweede helft van dit jaar te groeien.