Pittig rondje met kansen voor klimmers  én Dumoulin

Routeschema Tour de France 2016 De Mont Ventoux is terug. Met twee tijdritten lonkt de Tour naar Tom Dumoulin.

Tom Dumoulin na de laatste etappe van de Vuelta. Foto Robert Vos/ANP

„Wel groot dit”, zegt Robert Gesink met een onderkoeldheid die vloekt met het spektakelstuk dat dan net achter de rug is. Bonkende muziek, flikkerende lichten en adembenemende filmbeelden: de directie van de Tour de France trok gisteren weer alles uit de kast voor de presentatie van het routeschema voor de editie van 2016. En Gesink is er in Parijs voor het eerst ook eens bij. „Het zal wel weer een pittig rondje worden”, concludeert hij ontspannen.

Pittig wordt het zeker. Het is een klassieke Tour voor klimmers. Toch finishen iets minder ritten dan in 2015 pal bergop. Dat kan gunstig zijn voor Tom Dumoulin, als de Tour in zijn olympische schema past. Ondanks zijn goede Vuelta, zei hij vorige week nog niet zeker te weten of hij de Tour wel zal rijden. En Gesink laat ondanks zijn sterke optreden dit jaar doorschemeren voor een Tour de France te voelen waarin hij voor dagsucces kan gaan. „Maar niets is nog besloten.”

Het is tenslotte óók een Tour voor tijdrijders. Geen ploegentijdrit, maar anders dan dit jaar zijn er weer twee individuele races tegen de klok opgenomen: één licht geaccentueerde van 37 kilometer in de Ardèche (daags na een zware aankomst op de Mont Ventoux) en drie dagen voor de slotetappe in Parijs een klimtijdrit van zeventien kilometer in de Alpen.

Froome op het lijf geschreven

Daarmee lijkt het routeschema vooral Chris Froome op het lijf geschreven. Tijdens de presentatie zei de winnaar van dit jaar zich te verheugen op de Ventoux. De laatste keer dat de Tour daar finishte, in 2013, eveneens op le quatorze juillet, won Froome met overmacht. Het parkoers „ligt me beter dan dat van dit jaar”, zei hij, verwijzend naar de tijdritten.

De Tourdirectie lonkt nadrukkelijk naar een Grand Départ in Duitsland

De lus door Frankrijk begint zaterdag 2 juli aan de voet van de recent intensief gerestaureerde Mont Saint-Michel. Het „esthetische aspect” weegt weer zwaar deze Tour, zegt Tourdirecteur Christian Prudhomme desgevraagd over het bebouwde rotseiland in zee. De Normandische stranden waar in 1944 de landing van geallieerde troepen begon, de Mont Blanc en een Zwitserse stuwdam fungeren later als decor voor de renners.

Met een vlakke aankomst in Utah Beach lijkt de eerste etappe gemaakt voor sprinters. Daarna wordt het voor hen meteen aanpoten, want al op 6 juli staat een eerste klimrit op het programma met finish in Le Lioran, een skistation in de Auvergne. Niet vaak moesten klassementsrenners zo vroeg aan de bak. Het idee is de traditionele nervositeit en bijbehorende valpartijen van de eerste week te beperken door direct tijdverschillen te laten ontstaan, zegt Prudhomme. „Dat hopen we, maar de magische oplossing hebben we niet.”

Pyreneeën vol klassiekers

Van daar gaat het naar de Pyreneeën, met klassiekers als de Col d’Aspin, de Tourmalet en de Col de Peyresourde. Na een uitstapje in Andorra rijdt het peloton via de Ventoux naar de Alpen. Daar mag de Alpe d’Huez ontbreken, maar de korte slotetappes – met op de dag voor het slotstuk in Parijs met onder andere de Colombière en de Joux Plane – beloven in Gesinks woorden „spectaculair” te worden.

Toch is de presentatie van een nieuwe Tour meer dan een verzameling koerstechnische prognoses. Het is tijdens de officieuze afsluiting van het wegseizoen vooral letten op de verborgen diplomatieke en commerciële boodschappen. Een prominente rol bleek weggelegd voor Daniel Teklehaimanot, de Eritrese renner die drie dagen in de bolletjestrui reed. Dat was „excellent nieuws” voor het fietsen, dat met „een dertigtal nationaliteiten” alleen maar breder wordt, zei commercieel Tour-baas Jean-Etienne Amaury.

Behalve voor Afrika, was er opvallend veel aandacht voor Duitsland. Zelfs het commentaar in de filmpjes was af en toe Duitstalig. Nadat de Duitse televisie de Tour na de dopingcrisis dit jaar weer is gaan uitzenden, lijkt de organisatie zijn zinnen te hebben gezet op een Duits Grand Départ in 2017. „Dat is goed mogelijk”, zei Prudhomme tegen de Duitse pers.