Er woedt een cola-oorlog langs de Mekong rivier

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In de jaren 60 en 70 streed het Amerikaanse leger een bijna onmogelijke strijd in de zompige moerassen en dichte jungle van de Mekong-delta in Zuidoost-Azië. Nu knokken weer Amerikanen in die streek, maar dit keer is het gevecht gelukkig minder bloedig én strijden Amerikaanse partijen tegen elkaar.

Pepsi en Coca-Cola staan lijnrecht tegenover elkaar. De inzet: controle over de ‘final frontier’ van de frisdrank. Nikkei Asian Review onderzocht hoe beide frisdrankgiganten met lokale productie en prijsverlagingen klanten in de Mekong-delta proberen te binden.

Wie deze slag wint heeft goud in handen. De frisdrankmarkt in Myanmar, Laos, Cambodja en Vietnam zal komende jaren namelijk explosief groeien, stellen onderzoekers:

The four delta countries’ combined carbonated beverage market will grow to be worth $1.09 billion in 2018, up 70% from 2014, according to data provided by Euromonitor International, a London-based research company.

Buitenlandse merken hebben meer moeite Chinezen te overtuigen

Nog maar een paar jaar geleden was het zo makkelijk. KFC, Pizza Hut of Wal-Mart openden een nieuwe vestiging in China en de klanten kwamen vanzelf. Die tijden zijn voorbij, schrijft the Wall Street Journal. Chinezen zijn niet meer direct geïmponeerd door westerse merken en producten.

De Amerikaanse fastfood-holding Yum! Brands, bekend van KFC en Pizza Hut, zag de verkopen zelfs zo tegenvallen dat het besloot de gefrituurde kip en snelle pizzarestaurants in China van de hand te doen.

Volgens the Wall Street Journal zijn de tegenvallende verkopen van Yum! onderdeel van een trend. Chinezen hebben meer te besteden en zijn ook minder snel onder de indruk van een westerse merknaam of product.

Er is duidelijk een hoop veranderd sinds 1987 toen de eerste KFC op het Tiananmen-plein in Peking werd geopend.

Aandelen Indiase suikerproducenten schieten omhoog

Een heuse sugarrush op de beurs van Mumbai! De aandelen van Indiase suikergiganten zijn in drie weken tijd met 20 tot zelfs 80 procent gestegen, meldt Economic Times.

Dat komt door El Nino, het weerpatroon in de Stille Oceaan waardoor in een groot deel van Azië minder regen valt. We schreven er eerder over, op veel plekken wereldwijd vallen oogsten tegen. Zo ook de suikeroogst in India, na Brazilië de grootste suikerproducent ter wereld.

Nu door het afgenomen aanbod de internationale suikerprijs omhoog schiet, profiteren de Indiase suikerbedrijven en schiet hun marktwaarde omhoog.