De sponsordeal tussen FIFA en Coca-Cola in vijf grafieken

Hoe belangrijk is de sponsordeal met FIFA voor Coca-Cola, dat vandaag met kwartaalcijfers komt?

Foto ANP

Coca-Cola riep samen met McDonald’s - de twee belangrijkste sponsoren van de FIFA - Sepp Blatter enkele weken geleden op om op te stappen als FIFA-voorzitter.

Coca-Cola bracht dit statement naar buiten:

“For the benefit of the game, the Coca-Cola Company is calling for FIFA President Joseph Blatter to step down immediately so that a credible and sustainable reform process can begin in earnest. Every day that passes, the image and reputation of FIFA continues to tarnish.”

Hoe belangrijk is de sponsordeal met FIFA voor Coca-Cola, dat vandaag met kwartaalcijfers komt? En hoe belangrijk is die voor de FIFA? De sponsordeal in context, in vijf grafieken.

Het belang voor Coca-Cola…

Tien jaar geleden verlengde Coca-Cola het partnercontract met FIFA met zestien jaar, van 2007 tot 2022. Hoeveel geld er precies mee gemoeid is wil Coca-Cola niet zeggen. Het zou gaan om ongeveer 500 miljoen dollar voor de hele periode, schrijven Richard Giulianotti (professor sociologie aan de Loughborough University in Engeland) en Roland Robertson (socioloog aan de universiteit van Aberdeen in Schotland) in het boek Globalization and Football.

Screenshot boek Globalization and Sport

Screenshot boek Globalization and Sport

Een woordvoerder van Coca-Cola wil dit bedrag niet bevestigen (“Coca-Cola heeft als beleid dat we geen details van onze sponsorcontracten vrijgeven”). Maar stel dat het inderdaad gaat om een bedrag van 500 miljoen dollar, vanaf 2007. Dan maakt dit ongeveer dertien procent uit van de sponsor- en marketingbetalingen die er in dat jaar totaal nog openstonden voor de daarop volgende jaren, blijkt uit het jaarverslag van 2006. Hoeveel betalingen er van Coca-Cola aan FIFA nu nog openstaan is niet bekend.

Is de deal daarmee belangrijk voor Coca-Cola? De woordvoerder:

“We hebben een lange sponsorrelatie met de FIFA World Cup omdat het fans gelukkig maakt en eenheid creëert. Voetbal verbindt en maakt op een positieve manier het verschil voor veel mensen over de hele wereld.”

Ja dus?

…en voor de FIFA

Voetbalorganisatie FIFA is voor haar inkomsten vooral afhankelijk van het WK voetbal.

Hoeveel het aandeel van de sponsoring van Coca-Cola precies is in de inkomsten van de FIFA is niet te achterhalen. Maar bijna de helft van de sponsorinkomsten uit het WK komt dus van FIFA-partners. Coca-Cola is een van die vijf partners, naast Adidas, Gazprom, Kia en Visa. Ook creditcardbedrijf Visa heeft al aangegeven zich mogelijk terug te willen trekken. Inmiddels is de Blatter door de voetbalbond zelf geschorst, voor 90 dagen. Of dat voor de sponsoren genoeg is, is de vraag.