Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Sport

Beginjaren van Greenpeace

Wisten we maar hoe de wereld te veranderen, of zelfs te verbeteren. Daarom spreken de verhalen van Greenpeace-oprichters Bob Hunter, Paul Watson en Patrick Moore aan. Zij realiseerden veel van hun idealen uit 1971, toen ze met Canadese milieuactivisten, outlaws en hippies in een oude vissersboot koers zetten naar het eilandje Amchitka om de Ameri kaanse kernproeven te stoppen. Onderweg stuitten ze op een verlaten walvisstation en was de volgende actie geboren.

How to Change the World schetst de opkomst en groei van Greenpeace met uniek archiefmateriaal: deze mannen wisten de media te bespelen. Regel 1 van hun handboek: ‘Plant a mindbomb’, zorg ervoor dat je gedachtegoed ‘viral’ gaat. Wat toen betekende: het nieuws haalt. Toen de ego’s van de eco-activisten begonnen op te spelen, viel de boel uit elkaar. En dat zit nog altijd diep, hoor je uit de verhalen van de getuigen. Hoewel zelfs dissident Patrick Moore (nu anti-Greenpeace-lobbyist) het woord krijgt en How to Change the World zo z’n eigen tegenstem orkestreert (Regel 3: ‘Succes corrumpeert’) blijft de film inspirerende propaganda voor Greenpeace.