Als mammoetmoeder maak je sowieso geen schijn van kans

The Mammoth: A Cave Painting is een simpele maar mooi vormgegeven game. Hoewel de speeltijd in totaal maar zo’n vijf minuten bedraagt, is de ervaring indrukwekkend en vooral treurig. De gebruiker bestuurt een mammoetmoeder die op zoek gaat naar haar kinderen. Die zijn verdwaald in een vijandige omgeving vol speerwerpende holbewoners. Afgezonderd van de kudde probeert de moeder haar kroost te beschermen. Tevergeefs, hoe hard de gebruiker ook zijn of haar best doet. The Mammoth: A Cave Painting werd ontwikkeld door drie mensen die onlangs hun baan verloren. Hun werkgever Yager Development ontwikkelde voor uitgever Deep Silver het langverwachte Dead Island 2, een zombiegame in een vakantieoord. Toen die samenwerking werd geschrapt, begonnen de drie aan The Mammoth: A Cave Painting. De therapeutische werking van het spel is zichtbaar. De boodschap – geanimeerd met paleolithische rotskunst – is duidelijk: het leven is hard en soms is het lot onafwendbaar. Maar The Mammoth: A Cave Painting laat gelukkig ook zien dat gamers in de toekomst mooie dingen mogen verwachten van deze drie ontwikkelaars.