iPhone 6 kopen? In India ga je naar de ‘grijze markt’

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Als je in India een nieuw model iPhone wilt kopen ga je niet naar een van hun nieuwe Apple stores, maar kijk je eerst even op eBay. Op de zogenaamde grijze markt zijn de nieuwste iPhone 6 en iPhone 6s namelijk veel goedkoper, schrijft Economic Times.

Slimme Indiase jongens en meiden verkopen via internet de iPhones die ze aanschaften tijdens een verblijf in het buitenland. New Delhi hanteert een hoog invoerbelastingtarief voor nieuwe iPhones, waardoor officieel geïmporteerde iPhones in de winkel zo’n 135 euro duurder zijn dan de smartphones op de grijze markt.

Met de hoge importbelasting hoopt India producenten te stimuleren meer fabrieken in hun land te starten. En dat lijkt te gaan lukken. Apple CEO Tim Cook besprak onlangs plannen om een Apple fabriek in India te openen met premier Modi.

Is Vietnam the place to be?

Frank Sinatra bezong ooit New York als dé plek waar je het kan maken en een fortuin kunt verdienen. Als je dit stuk in de Nikkei Asian Review over Vietnam hebt gelezen, dan weet je dat het hoog tijd is dat iemand eens zo’n liedje schrijft over Ho Chi Minh City of Hanoi.

Journalisten van Nikkei waren aanwezig bij een congres waar werd gesproken over kansen voor buitenlandse ondernemers in Vietnam en die lijken haast oneindig te zijn. Onroerend goed, consumentenproducten, banken en zuivel - overal liggen kansen voor buitenlandse investeerders om geld te verdienen.

Nu het land een reeks staatsbedrijven gaat privatiseren wordt het land nog aantrekkelijker voor internationale investeerders, zegt een analist.

Telefoongigant gaat in verzekeringen

‘Wilt u een levensverzekering bij uw nieuwe telefoon?’ Gekke vraag, maar binnenkort is het misschien realiteit in Japan. De Mainichi Shimbun schrijft namelijk dat in de winkels van telefoniebedrijf NTT Docomo ook verzekeringen van Nippon Life verkocht gaan worden.

Dat heeft alles te maken met nieuw beleid van de regering van premier Abe die de hoge beltarieven in Japan wil aanpakken. Fijn voor consumenten, natuurlijk, maar minder plezierig voor de goedverdienende telecombedrijven.

Om nieuwe inkomstenstromen te vinden gaat NTT Docomo daarom een samenwerking aan met verzekeraar Nippon Life. Door in telefoonwinkels ook verzekeringen te verkopen hoopt het bedrijf meer omzet te halen.