Dijkhoff stuurt open brief aan asielzoekers

Het kan volgens de staatssecretaris een half jaar duren voor een asielprocedure wordt gestart.

Het tentenkamp van Heumensoord bij Nijmegen. Foto: ANP/JERRY LAMPEN

Staatssecretaris Dijkhoff (Veiligheid en Justitie) heeft aan asielzoekers in Nederland een open brief gestuurd waarin hij waarschuwt voor te hoge verwachtingen. De bewindsman schrijft dat asielzoekers door de grote toestroom langer in geïmproviseerde centra moeten blijven, zoals sporthallen of tenten. Daardoor zullen ze ook veel voorzieningen met elkaar moeten delen.

Kun jij het beter dan Dijkhoff? Schrijf in 100 woorden een eigen brief aan asielzoekers. Wat moet een vluchteling weten over Nederland en de Nederlanders voor hij zich hier vestigt? Waarvoor wil je de vluchtelingen waarschuwen? Wat moet hij leren? En wat moet hij van zijn eigen cultuur opgeven? Is Nederland wel de juiste bestemming of raad je een ander land aan?

Stuur een brief aan asielzoekers in maximaal 100 woorden naar opinie@nrc.nl. Een ruime selectie publiceren we op de site, een kleine selectie in de krant.

Vorige week minder asielzoekers

De procedures zullen door de grote toestroom langer duren; voor een asielprocedure kan aanvangen is er naar alle waarschijnlijkheid een half jaar verstreken. Ook met een tijdelijke verblijfsvergunning zal het nog even duren voor asielzoekers een huis toegewezen krijgen. Wordt die verblijfsvergunning niet verstrekt, dan dient men het land zo snel mogelijk te verlaten.

Dijkhoff waarschuwt verder dat zonder een tijdelijke verblijfsvergunning het niet mogelijk is om aanvragen in te dienen voor het laten overkomen voor familieleden. Zelfs als dit wel het geval is, kan hij niet beloven dat familieleden kunnen overkomen.

Dijkhoff liet tijdens een interview in het programma Pauw weten dat de brief is verzonden nadat vanuit zowel de Eerste als de Tweede Kamer werd verzocht om het bieden van meer duidelijkheid aan asielzoekers. Ook burgemeesters hadden hierom gevraagd. Eerder op de avond meldde het ministerie van Veiligheid en Justitie dat afgelopen week 2.200 asielzoekers zich in Nederland hebben gemeld. Dat zijn er minder dan een week eerder, toen 2.500 asielzoekers zich meldden.

Brief Van de Staatssecretaris Aan Asielzoekers