TomTom ziet omzet stijgen in derde kwartaal

Bedrijf doet het vooral goed op de consumentenmarkt.

Navigatiebedrijf TomTom zag de winst in het derde kwartaal fors dalen. Foto ANP/ Jerry Lampen

Navigatiebedrijf TomTom heeft in het derde kwartaal van 2015 een omzetstijging van 8 procent geboekt. Met name op de consumentenmarkt deed TomTom het goed, zo blijkt uit de vandaag gepresenteerde kwartaalcijfers.

Het bedrijf zag de omzet toenemen van 234 miljoen euro in het derde kwartaal van 2014 naar 254 miljoen euro in 2015. De stijging is vooral te danken aan de consumententak, waar TomTom meer navigatiekastjes wist te slijten.

Daartegenover staat een daling van de brutowinst met 20 procent van 41 miljoen euro naar 33 miljoen euro. Deze afname wordt mede veroorzaakt doordat de innovatie-, administratie- en marketingkosten flink toenamen. De navigatiebouwer had wel fors minder afschrijvingen waardoor de winstdaling enigszins gedrukt werd.

Smartwatches

Het bedrijf zet de komende tijd in op versterking van het aandeel op de consumentenmarkt, nu de inkomstengroei voor TomTom in de auto-industrie stokt. De navigatiebouwer maakte onlangs bekend de portefeuille uit te breiden met de zogenoemde Spark, een sporthorloge met een ingebouwde hartslagmeter en muziekspeler. Daarmee wil het bedrijf concurreren met de Apple Watch.

TomTom-topman Harold Goddijn is tevreden met de resultaten:

“Onze inkomstengroei in het derde kwartaal komt overeen met ons plan om in de tweede helft van het jaar te groeien. We hebben GPS-sporthorloges gelanceerd, sloten nieuwe overeenkomsten met autogebruikers en ook op de licentiemarkt namen de inkomsten toe.”