Obama werft bedrijven voor lobby voor klimaatakkoord

Amerikaanse president krijgt nog eens 68 grote bedrijven mee in zijn lobby voor streng, mondiaal klimaatakkoord.

De Amerikaanse president Barack Obama heeft nog eens 68 grote internationale bedrijven bereid gevonden om mee te lobbyen voor een streng, mondiaal klimaatakkoord op de komende klimaattop in Parijs.

Dat heeft het Witte Huis gisteren bekendgemaakt. Obama had tot nu toe slechts dertien bedrijven zo ver gekregen. Nu zijn dat er 81. Hij begon vier maanden geleden met het vergaren van steun onder grote bedrijven.

Het gaat om onder meer Nike, Ikea, General Motors, Bank of America, Google en WalMart. Ook Johnson & Johnson, Intel, Coca-Cola en Monsanto staan op de lijst van ondertekenaars van de American Business Act on Climate.

De bedrijven, waarvan sommige zelf grote vervuilers zijn, zeggen eveneens toe hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dat moet hun lobby voor een streng klimaatakkoord in Parijs kracht bijzetten.

Eind november begint in Parijs een internationale klimaattop, waar afgevaardigden van zo’n 200 landen aanwezig zullen zijn. Obama hoopt met steun van grote bedrijven tot strenge afspraken te kunnen komen. Zijn presidentschap loopt in januari 2017 af. Obama heeft van de strijd tegen klimaatverandering een speerpunt gemaakt in zijn laatste termijn.

„Deze 81 bedrijven hebben activiteiten in alle vijftig staten van de Verenigde Staten, ze hebben meer dan negen miljoen mensen in dienst, hun gezamenlijke omzet bedraagt meer dan 3.000 miljard dollar en ze zijn samen ruim 5.000 miljard dollar waard”, aldus het Witte Huis gisteren in een verklaring.

Het is een lobby die volgens Alex Gorsky, topman van Jonhson & Johnson, een „heel significante impact” kan hebben op de klimaattop. „Het lijkt erop dat we nu toch momentum krijgen”, aldus Gorsky tegenover de Financial Times gisteren. „Hoe meer grote bedrijven samenwerken, hoe beter.”

Nike belooft om vanaf 2025 alleen nog duurzame energie te gebruiken in al zijn fabrieken. Siemens wil zijn CO2-uitstoot naar nul terugbrengen in 2030. Levi Strauss belooft zijn uitstoot van broeikasgassen met 25 procent te verminderen per 2020. 20 procent van de energie die het bedrijf verbruikt moet dan duurzaam zijn.