‘Luisterend naar de kosmos’ op elkaar ingespeeld

Ruim een minuut wachtten zijn handen op de toetsen. Even leek de pianist emotionele verbinding te willen maken met de vleugel in het Rotterdamse podium LantarenVenster. Dan een tedere aanzet, die uitgroeide naar een delicate opening van From One Soul to Another. Minutieus bouwde pianist Shai Maestro verder op, om het stuk langzaam open te laten breken met bas en drums.

Dat meesterbassist Avishai Cohen een neus voor jong talent heeft, blijkt steeds. In Cohens toerband rijpen jonge musici voor hun eigen muziek. Een voorbeeld is de Amerikaanse drummer Mark Guiliana. En zo verging het ook de Israëlische pianist Shai Maestro, die vanaf 2006 vijf jaar bij Cohen speelde. Maestro’s eigen trio, met de Israëlische drummer Ziv Ravitz en de Peruviaanse bassist Jorge Roeder, blinkt uit in moderne jazz van kracht en subtiliteit, zonder swing maar met maatwisselingen en klassieke invloeden. Snel viel vast te stellen hoezeer dit trio, met spirituele inslag – „luisterend naar de kosmos” – bijzonder op elkaar ingespeeld is. De musici vonden elkaar in de kleinste details: een parelende melodie, stuiternoten op de bas, en gefluit en gezang van de drummer. Maestro’s vederlichte, maar technisch indrukwekkende spel was intens, en soms contemplatief. Met overtuiging bracht hij een gedetailleerde notenpracht, zoals in Gal, vernoemd naar zijn zusje. Zijn betrokken oproep tot menselijkheid in het licht van de Israëlische en Palestijnse strijd was ontroerend.