Een dashboard voor je fiets

Lekker, mountainbiken in de herfstvakantie. Maar dan wel op een fiets met navigatie en actiecamera.

Zo stoer heeft mijn mountainbike er nog nooit uit gezien. Op het stuur prijken een fietscomputer, de Mio Cyclo 200, en de TomTom Bandit, een action camera om je woest avontuurlijke leven mee vast te leggen. In dit geval een lekker herfstig rondje over de blubberige bosweggetjes in de Achterhoek. Mist klaar, modder klaar? Actie!

De Mio Cyclo 200 (179 euro) belooft, direct uit de doos en zonder updates, de leukste fietsroutes door West-Europa. Je moet wel eerst een profiel aanmaken waarin je beschrijft of je snelle fietspaden (voor wielrenners) of onverharde wegen (voor mountainbikers) prefereert.

Het navigatiesysteem werkt behoorlijk nauwkeurig: ook in de bossen ziet de Mio het verschil tussen een zandpad en een spoortje langs een sloot. De routes blijken een stuk avontuurlijker dan ik ze via Google Maps kan plannen. Helemaal foutloos gaat het nog niet. Af en toe pakt de Cyclo 200 een voetgangerzone in het bos of mist hij dat ene paadje in de buurt dat jij wél kent.

De routeaanduidingen worden op een simpele kaart weergegeven met pijltjes en piepjes. Geen luxe menu’s, geen zwoele stem die links en rechts fluistert maar dat is op de fiets niet nodig.

De Surprise Me-functie is een aanrader: de Mio geeft dan drie routes die zo lang zijn als jij wilt (in tijd of in kilometers) en je weer terugbrengen naar je startplek. Het percentage ‘zandpad’ staat er bij vermeld, nauwkeurig tot twee cijfers achter de komma.

Prijzige Bandit

Je vraagt je af waarom TomTom zelf nog geen navigatiesysteem voor de fiets heeft en wel voor auto’s, trucks en motoren. Maar er is sinds kort een fietsvriendelijke actiecamera. De Bandit (429 euro) is TomToms prijzige antwoord op GoPro (vanaf 135 euro) en de Garmin Virb (vanaf 299 euro).

Je bevestigt de camera met een robuuste clip op je stuur. Het beeld is makkelijk te kantelen en bij te stellen, ook tijdens het fietsen. Er is geen lcd-scherm om te kijken of de beelduitsnede wel klopt.

De Bandit is spatwaterdicht en met de bijgeleverde opzetlens helemaal waterdicht te maken. Jammer: bij de overcomplete premiumkit ontbreekt een geheugenkaartje: los kopen dus, tot maximaal 128 GB.

De camera houdt het drie uur vol op een geladen accu . Erg lange ritten helemaal opnemen is er niet bij, tenzij je er een extra batterij-unit bijkoopt. Wisselen is simpel dankzij de vernuftige ‘batt-stick’ waarin accu, geheugenkaart en de usb-stekker verwerkt zijn.

De grootbeeldlens levert full HD-beelden (30 of 60 frames per seconde). Wil je een hogere resolutie dan kun je 4K-opnames maken, zij het met lagere framerates (15 fps). Het beeld vertoont wat paars zweem – kleurverschillen op de plekken waar het bladerdek de lucht raakt.

Je koopt een Bandit niet voor de beeldkwaliteit maar voor het gemak. Deze action camera is bedoeld voor de sporter die geen zin heeft om achter de computer te kruipen om een uitgebreide actievideo in elkaar te sleutelen.

De Bandit heeft een ingebouwde mediaserver; je hoeft beelden niet perse naar een computer te uploaden maar kunt ‘draadloos’ monteren via de Bandit-app op je telefoon of tablet. Daar verschijnen ook de foto’s en de timelapse video’s die je kunt maken.

Met Shake to edit maakt de Bandit zelf een montage. Dat werkt, mits je rit spectaculair genoeg is. De sensoren in camera berekenen wanneer je abrupte bewegingen maakt (hard remmen, steile afdaling, hoge snelheid). Highlights kun je ook handmatig toevoegen. Bijvoorbeeld het moment waarop we een stilstaande auto met draaiende motor passeren, op een verlaten bosweg.

Achter het stuur zit een lijkbleke man met gesloten ogen. Ai. Zijn we getuige van iets vreselijks? De TomTom Bandit legt het allemaal vast, als een dashcam op je fiets. Een klop op het raam en de ogen gaan open. Gelukkig, meneer deed slechts een tukje.

„Maar uw motor draait nog.”

„Lekker warm, toch?”