Consumentenvertrouwen naar hoogste punt in acht jaar

Ook de consumptiecijfers laten een positieve trend zien.

Het consumentenvertrouwen steeg in oktober naar het hoogste niveau in acht jaar tijd. Foto ANP / Lex van Lieshout

Het Nederlandse consumentenvertrouwen bevindt zich in oktober op het hoogste punt in acht jaar tijd. Ook gaven consumenten 1,4 procent meer uit in augustus dan in dezelfde maand een jaar geleden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt de groei vooral doordat zijn optimistischer zijn over het economisch klimaat.

Het consumentenvertrouwen steeg in oktober met drie punten naar acht. Daarmee ligt dat cijfer ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-20).

Het consumentenvertrouwen is een graadmeter die uitdrukt hoe Nederlanders denken over de binnenlandse economie. Het cijfer bestaat uit twee deelindicatoren: een oordeel over het economisch klimaat en de bereidheid tot kopen. Het CBS meldt dat consumenten positiever dan vorige maand zijn over de economische situatie van de afgelopen twaalf maanden, maar dat men minder optimistisch is over het komende jaar. De koopbereidheid steeg met twee punten licht en komt uit op nul.

Consumenten besteden meer aan voedings- en genotsmiddelen

Consumenten hebben in de maand augustus 2,9 procent meer besteed in aan voedings- en genotsmiddelen. Zij kochten meer ijs en frisdrank dan in dezelfde periode in 2014 doordat het in augustus warmer was dan vorig jaar. Ook aan zaken in de categorie overige goederen, zoals motorbrandstoffen, werd fors meer uitgegeven.

Voor oktober zijn de vooruitzichten minder gunstig, zo meldt het statistiekbureau op basis van de Consumptieradar, een voorspeller voor bestedingen in de komende maanden op basis van zes indicatoren. Consumenten zijn met name negatiever in hun oordeel over de toekomstige werkgelegenheid in Nederland.