Amerikanen kopen weer en dan vooral kwaliteitsproducten

Foto iStock

McDonald’s heeft het moeilijk, maar de betere restaurants steken de vlag uit. Volgens CNN Money hoort het bij een trend: de Amerikaanse economie trekt aan en vooral de wat meer upmarket-bedrijven profiteren.

Na jaren van economische malaise gaat het wat beter met de Amerikaanse Jan Modaal (aka Average Joe). Nu ook het consumentenvertrouwen stijgt, trekken Amerikanen weer graag hun portemonnee.

People want to splurge a bit when they go out. They want better quality and a more enjoyable experience.

Amerikanen weten zodoende steeds vaker de weg te vinden naar de betere restaurants, terwijl de onderkant van het segment (denk aan bedrijven als Walmart en McDonalds) amper profiteert van de toegenomen winkeldrift.

Uitbreiding Netflix buiten Amerika valt tegen

De rappe groei van Netflix lijkt wat aan snelheid te verliezen. De oorzaak: buiten Amerika komen lokale alternatieven op, die een geduchte concurrent vormen voor de grondlegger van on-demand videodiensten, schrijft the New York Times.

Dat heeft zijn weerslag in de bedrijfsresultaten. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers vorige week bleek dat Netflix minder snel groeide dan het eerder verwachtte. Ook bleef de winst achter bij dezelfde periode vorig jaar.

Volgens the New York Times heeft Netflix het onder meer lastig in Europa, waar inmiddels veel lokale alternatieven voor de Amerikaanse dienst beschikbaar zijn. Een van die concurrenten is wuaki.tv dat zich met succes op de Spaanstalige markt stort. CEO Jacinto Roca van Wuaki.tv weet wel wat de sleutel is achter zijn succes:

“Europeans want to watch European content [...] We have the local knowledge of what people want. You can’t beat that.”

Op hetzelfde huis azen als je ouders

Stel: je bent een Amerikaanse twenty-somethinger. Je hebt een goede opleiding, een mooie baan en je wilt een leuke condo huren in de stad. Dat is balen, want de generatie van je ouders - met vaak veel meer geld - is je belangrijkste concurrent, schrijft The Washington Post.

Veel Amerikanen van tegen de zestig, wier kinderen zijn uitgevlogen, willen graag af van hun huis in de suburbs. Liever gaan ze wat kleiner wonen, met nog dezelfde luxe van hun oude huis. In de strijd om de appartementen rond de grote steden vinden ze de generatie van hun kinderen op hun pad.

Jonge werkenden laten namelijk hun oog vallen op dezelfde appartementenblokken, zij hebben echter veel minder te besteden. Het resultaat van deze concurrentieslag: voor zowel ouderen als jongeren wordt het moeilijker een betaalbare woning te vinden.