Onweerstaanbare climaxen in deze Aida

Peperduur en steeds zeldzamer zijn prestigieuze studio-opnames van grote opera’s. Warner investeerde fors in een sterrencast voor Verdi’s Aida, alsook in een pr-campagne die tot hype moet leiden. Posterboy is Jonas Kaufmann. Zijn tenor met het timbre van een bariton geeft de eendimensionale heldenrol van Radames diepte, al mist Kaufmann de verrukte naïviteit van Pavarotti. Indruk maakt zijn zachte hoogte, zoals in het beruchte diminuendo aan het slot van de aria Celeste Aida. De Ethiopische prinses Aida, gezongen door Anja Harteros, heeft veel dramatische kracht maar neemt de hoge bochten erg scherp. Mezzo Ekaterina Smenchuk en de bariton Ludovic Tézier stelen intussen de show. Dirigent Antonio Pappano leidt het Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia met soepele tempi naar onweerstaanbare climaxen, voor lief nemend dat de totaalklank soms dichtslibt. Nét geen nu al legendarische opname.