Media Markt en Makro doen het goed

Metro Group heeft zijn doelstellingen gehaald en is optimistisch over de toekomst.

Media Markt opent nog altijd nieuwe vestigingen. Foto Rick Nedersigt / ANP

Metro Group, het bedrijf achter onder meer Media Markt en Makro, ligt op koers. Het bedrijf heeft volgens verwachting gepresteerd en is in een positie om nieuwe investeringen te doen, laat de Duitse multinational weten. “Het financiële jaar 2014/2015 was een kantelpunt voor Metro Group”, zegt topman Olaf Koch in een verklaring.

Metro heeft een omzet behaald van 59,2 miljard euro, en daarmee zijn doelstelling gehaald. Bovendien heeft de verkoop van warenhuisketen Galleria Kaufhof 1,75 miljard cash opgeleverd, zegt Koch: “We hebben hierdoor weer de financiële middelen om nieuwe aankopen te doen die onze verkoopkanalen kunnen aanvullen en versterken.”

In Nederland heeft Metro Group nu 66 winkels, vier meer dan vorig jaar: 49 vestigingen van Media Markt en zeventien Makro’s. Hoewel twee Media Marktwinkels werden gesloten zijn elders zes vestigingen geopend. Concurrenten iCentre, Dixons en MyCom doen het aanzienlijk minder goed. Vorige week werd bekend dat van de bijna tweehonderd winkels slechts zo’n tachtig vestigingen na een doorstart open blijven.