In de marge verandert de dancewereld

Dancefestival ADE groeide weer: in grootte én in de breedte. Hiphop doet mee, merken bepalen en Nederlandse dj’s bleken niet meer de populairste.

Het publiek van het Amsterdam Dance Event kwam niet alleen voor EDM-kanonnen Garrix en Skrillex, maar ook voor de sets van indielabels.

Gelukkig zat er een Uber-tegoed in de zwarte rugtas die de deelnemers aan de conferentie van het Amsterdam Dance Event (ADE) kregen. Dit jaar waren er weer tien nieuwe locaties toegevoegd aan het grootste internationale dancefestival, waardoor je tot ver buiten de stadsring moest reizen. Platenlabels, promotors en boekingskantoren gaven overal hun showcases om te laten zien welke artiesten ze in huis hebben.

Met één paar ogen kan je dus eigenlijk niet verslag doen van de hoogtepunten van ADE – vijf dagen van muziek én toonaangevende conferenties. Nieuw dit jaar was de conferentie ADE Beats, waarmee hiphop ook een serieuze plek in het programma kreeg. Voor de tweede keer was er de subconferentie Dance & Brands, over de manieren waarop merken zich associëren met de dancewereld. Omdat platenlabels aan kapitaalkracht verliezen vanwege de opkomst van streamingdiensten, nemen grote bedrijven de rol van investeerder over. Zo wilde het chique horlogemerk Tag Heuer zich graag aan de 19-jarige dj Martin Garrix verbinden om een jongere doelgroep aan te spreken, vertelde hij vrijdagmiddag. Tijdens het panelgesprek liet hij nog even een akoestische versie horen van zijn optreden de nacht ervoor. Het mondde uit in zijn monsterhit ‘Animals’ uit 2013. Garrix maakt meer dan Electronic Dance Music (EDM), wilde hij maar zeggen.

In een uitverkochte Heineken Music Hall, waar ook Afrojack en Garrix’ leermeester Tiësto langskwamen, had Garrix verrast met een gevarieerde en meeslepende set waarin zelfs een blokje hiphop voorkwam. De gedoodverfde winnaar van de DJ Mag Top 100, die uiteindelijk belandde op de derde plek, verraste ook door eerder die dag te zeggen te „aarzelen de prijs in ontvangst te nemen”. Ook Afrojack liet zich eerder in de week laatdunkend uit over de prijs, die dit jaar naar de Belgen Dimitri Vegas & Like Mike ging. Met hun kruising van electrohouse en hardstyle stootten zij voor het eerst sinds jaren de Nederlanders van de nummer-1-positie.

Dat is niet het enige nieuws van ADE: er lijkt nog een kleine kentering gaande in de dancewereld. Al stonden er tijdens interviews met Garrix en Skrillex nog steeds lange rijen, indielabels lijken terrein te winnen ten koste van EDM. Neem een avond als die van Rush Hour, Banlieue en het New Yorkse L.I.E.S-label in Radion zaterdag. Om half vier ’s nachts, toen L.I.E.S-baas en headliner Ron Trent midden in zijn set zat, stond er nog steeds een rij.

Radion is een van de drie nieuwe clubs die de leemte moeten vullen die de gesloten nachtclub Trouw achterliet. Binnen was het druk, zweterig en helaas was het geluid met name in de benedenzaal slecht.

Maar een kniesoor die daarom maalde toen je Ron Trent ‘Altered States’ hoorde opleggen – de track met funky baslijntje waarmee hij als veertienjarige doorbrak in 1992. Daarna volgde een blokje heerlijk bezielde vocale house waarna Antal en vaste partner Hunee het overnamen met afrobeat – natuurlijk werk van Fela Kuti, maar ook een bijzondere edit door Floating Points van het Marokkaanse ‘Mimoun Marhaba’.

Dat obscure originals van ver aansloegen zag je ook tijdens de set vol Turkse folk die dj Baris K. draaide in de uitverkochte OT 301. De sfeer hing midden tussen een Turkse bruiloft en plantenkas – de kleine Baris uitgelicht in een dj-booth met planten.

Een ander hoogtepunt was de set van The Black Madonna vrijdag. De feminist en programmeur van Smart Bar in Chicago liet Canvas kolken met een heel gevarieerde set, die piekte bij Robert Hoods gospeltrack ‘Never Grow Old’ – een oproep om je over te geven aan Christus en het eeuwige leven te lijden.

Ook de dj-sets van acidpionier dj Pierre in de ravekelder bij Mary Go Wild en de acht uur durende set van dj Seth Troxler vielen op. Net als zijn scherpe blik als jurylid bij de dj Cook Off, de jaarlijkse kookwedstrijd voor dj’s op de openingsdag van ADE die sommige deelnemers net zo serieus nemen als hun sets. Hoewel Troxler een lange adem had in zijn zorgvuldig opgebouwde set, had hij als chefkok en jurylid een kort lontje: Carl Cox kreeg twee strafpunten voor kletsen tijdens het koken.