Dj Baris K. scoort met Turkse folk op ADE

Zo'n 365.000 bezoekers trok het 20ste ADE, die niet langer alleen in de rij staan voor Electronic Dance Music.

Concert van Colin Benders op een modulaire synthesizer op 16 oktober tijdens Amsterdam Dance Event (ADE) . Foto Andreas Terlaak

Gelukkig zat er een Uber-tegoed in de zwarte rugtas die de 5.500 deelnemers aan de conferentie van het almaar uitdijende Amsterdam Dance Event (ADE) deze twintigste editie kregen. Dit jaar waren er weer tien nieuwe locaties aan het grootste internationale dancefestival toegevoegd: van diep in Amsterdam-Noord tot Radion in Nieuw-West, waarvoor je zelfs tot ver buiten de stadsring moest reizen. Platenlabels, promotors en boekingskantoren gaven eigen showcases om te laten zien welke artiesten ze in huis hebben. De 365.000 bezoekers van die 400 avonden (65.000 meer dan vorig jaar) kwamen voor een derde deel uit het buitenland. In vijf dagen traden meer dan 2.000 artiesten op, verspreid over bijna 100 locaties.

Met één paar ogen en oren kan je dus eigenlijk niet verslag doen van alle hoogtepunten van ADE, maar slechts een greep doen uit het aanbod. Nieuw dit jaar op de conferentie was ADE Beats, de inlijving van het Rotterdams hiphop zusje van ADE. De subconferentie Dance & Brands ging zijn tweede jaar in. Omdat platenlabels aan kapitaalkracht verliezen vanwege de opkomst van streamingsdiensten, nemen grote bedrijven de rol van ‘investeerder’ over.

Zo wilde het chique horlogemerk Tag Heuer zich graag aan de 19-jarige dj Martin Garrix verbinden om een jongere doelgroep aan te spreken, vertelde hij vrijdagmiddag. Tijdens het panel liet hij nog even het akoestische piano-intro horen van zijn avond de nacht ervoor. Na een paar minuten mondde het uit in zijn monsterhit Animals uit 2013. Garrix wilde maar zeggen: hij doet meer dan Electronic Dance Music (EDM).

In een uitverkochte Heineken Music Hall, waar ook leermeester Tiësto en Afrojack langskwamen, had Garrix verrast met een gevarieerde en meeslepende set waar zelfs een blokje hiphop in voorkwam. De verwachte winnaar van de DJ Mag Top 100, die uiteindelijk landde op de derde plek, verraste ook door eerder die dag te zeggen te „aarzelen de prijs in ontvangst te nemen”. Ook Afrojack liet zich eerder deze week laatdunkend uit over de prijs uit die dit jaar naar de Belgen Dimitri Vegas & Like Mike ging. Met hun kruising tussen electrohouse en hardstyle stootten zij voor het eerst sinds jaren Nederlandse concurrenten van de nummer-1 positie.

Er lijkt een kleine kentering gaande in de dancewereld. Al stonden er tijdens interviews met Garrix en Skrillex nog steeds lange rijen, indielabels lijken terrein te winnen. Neem een avond als die van Rush Hour, Banlieue en het New Yorkse L.I.E.S label in Radion zaterdag. Om half vier ’s nachts, als Ron Trent middenin zijn set zit, staat er nog steeds een rij. Radion is een van de drie nieuwe clubs die de leemte moet vullen die de in januari gesloten nachtclub Trouw achterliet. Binnen was het druk, zweterig en helaas was het geluid met name in de benedenzaal slecht. Maar dat leed was gauw vergeten toen Ron Trent Altered States oplegde – de track met funky baslijntje waarmee hij als veertienjarige doorbrak in 1992. Daarna volgde een blokje heerlijk bezielde vocale house waarna Antal en vaste partner Hunee het overnamen met afrobeat – natuurlijk werk van Fela Kuti, maar ook een bijzondere edit door Floating Points van het Marokkaanse ‘Mimoun Marhaba’.

Dat obscure originals van ver aansloegen zag je ook tijdens de set vol Turkse folk die dj Baris K. draaide in de uitverkochte OT 301. De sfeer hield het midden tussen een Turkse bruiloft en plantenkas – de kleine Baris uitgelicht in een nieuwe dj-booth met planten. Een ander hoogtepunt was de set van The Black Madonna vrijdag. De feminist en programmeur van Smart Bar in Chicago liet Canvas kolken met een heel gevarieerde set die piekte bij Robert Hoods gospeltrack Never Grow Old – een oproep om je over te geven aan Christus en het eeuwige leven te lijden.

Ook de dj-sets van acidpionier dj Pierre in de ravekelder bij Mary Go Wild en de acht uur durende set van dj Seth Troxler, vielen op. Hoewel Troxler een lange adem had in zijn set, had hij als chefkok en jurylid bij de jaarlijkse kookwedstrijd op ADE een kort lontje: Carl Cox kreeg twee strafpunten voor kletsen tijdens het koken.