‘Tevreden klanten’ aangeklaagd

Een product op Amazon met de maximale beoordeling van vijf sterren? Dan is het óf andere klanten erg goed bevallen – óf de verkoper heeft voor een paar euro positieve recensies ‘gekocht’ om zijn score op te krikken.

Dat gebeurt op dusdanig grote schaal dat het online warenhuis er nu iets tegen doet: vrijdag werden 1.114 anonieme aanbieders van neprecensies aangeklaagd. De ‘John Does’, zoals ze in de aanklacht heten, bieden op website Fiverr.com het plaatsen van zulke recensies aan vanaf 5 dollar. Voor dat bedrag plaatsen ze dan een ronkele review, waar de Amazon-verkoper vaak zelf de tekst voor mag aanleveren. Amazon kwam de nepklanten op het spoor door zich voor te doen als verkoper en ze in te huren.

Fiverr is een website waar particulieren allerlei kleine klusjes kunnen aanbieden tegen een kleine vergoeding. De website zelf wordt niet aangepakt door Amazon – in tegenstelling tot dit voorjaar, toen het bedrijf wel een aantal websites aanklaagde die neprecensies aanboden. De meeste daarvan zijn inmiddels offline.

Hoeveel recensies bij webwinkels echt en nep zijn, is niet bekend. Maar de Britse krant The Sunday Times slaagde er onlangs in om een ebook over bonsaiboompjes, in één weekend geschreven en vol taalfouten, bovenaan de Kindle-bestsellerlijst met tuinierboeken te krijgen. Dat kostte slechts 76 euro aan neprecensies.