Vliegroutes worden besproken in een ‘directeurenoverleg’

Sinds MH17 bespreken Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hun vliegroutes met de NCTV.

Foto ANP

Sinds rampvlucht MH17 bespreken Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hun vliegroutes stelselmatig met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). In dit zogeheten ‘directeurenoverleg’ wisselen ze elke zes weken informatie uit over onder meer de aanwezigheid van wapens in de conflictgebieden waarover ze vliegen.

Dit zegt René de Groot, als chief operating officer in het KLM-bestuur verantwoordelijk voor de vliegoperaties, in een interview met NRC Handelsblad. Voor en direct na de ramp bestond onduidelijkheid over wie in Nederland verantwoordelijk was voor de informatievoorziening over de veiligheid van luchtruimen boven conflictgebieden.

Notulen melden niet wat er is besproken

De bijeenkomsten vinden afwisselend plaats bij de NCTV en op het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Wegens de gevoeligheid van de informatie melden de notulen slechts „dát bepaalde onderwerpen zijn besproken, maar niet wat erover is gezegd”, zegt Ben Swagerman, hoofd van de interne veiligheidsdienst van de luchtvaartmaatschappij. Naast KLM, het ministerie en de terreurcoördinator maken de vliegbedrijven Arke en Corendon en pilotenvakbond VNV deel uit van het overleg.

Ook internationaal wisselen luchtvaartmaatschappijen steeds intensiever informatie uit over de veiligheid van de vliegroutes, stelt KLM. Toch zou die uitwisseling nog moeten worden verbeterd. De website die op aandringen van internationale luchtvaartorganisatie ICAO is opgezet en waarop informatie kan worden gedeeld „heeft voor ons geen meerwaarde”, zegt Swagerman.

KLM stelt voor de ramp op de hoogte te zijn geweest van alle neergeschoten helikopters en vliegtuigen in het luchtruim boven Oost-Oekraïne, van de gemelde onrust in berichten aan luchtvaartmaatschappijen (NOTAM’s) en van alle andere signalen die de Onderzoeksraad voor de Veiligheid opsomt in het onderzoeksrapport dat hij deze week presenteerde. Swagerman: „We wisten alleen niet dat er geavanceerde raketsystemen waren.” De Groot: „Met de wetenschap van nu had ik daar niet willen vliegen.”

Lees het hele interview met René de Groot en Ben Swagerman: We wisten alles, behalve de Boek