Jonge neuzen

Een nieuwe generatie sommeliers doet niet deftig. ‘Dat wijn op Frans eikenhout heeft gelegen, vinden gasten niet interessant.’

Het cliché van de sommelier is een oudere man in rokkostuum, of met een vlinderdasje. Geleerd turend naar een glas wijn of een etiket op een fles. Hij weet alles over wijn en laat dat weten ook.

Maar dat beeld klopt niet meer. Er is een nieuwe generatie sommeliers naam aan het maken. Ze werken in exclusieve restaurants, maar ze zijn wars van poeha. Hun ouders dronken gewoon supermarktwijnen. Zelf werden ze als tiener op de een of andere manier geraakt door wijn. En sinds die tijd hebben ze dorst. Naar kennis over wijn en naar de smaak ervan.

Deze nieuwe generatie is voortgekomen uit een nieuwe eetcultuur in Nederland. Het is normaal geworden om buiten de deur te eten. Voor het eten van worst, sla of yoghurt spreken vrienden tegenwoordig af in een leuk tentje. Of ze treffen elkaar in een goed restaurant, waar ze lekkere wijn willen drinken.

En deze nieuwe generatie gasten zit niet te wachten op de knipmessende sommeliers en gastheren van weleer. Die willen liever een generatiegenoot die met kennis en enthousiasme de wijn inschenkt. Die een goed verhaal bij de wijn heeft. En die sommelier kan dus net zo goed een jonge vrouw zijn.