Uitzonderlijk complexe brug

In vier maanden tijd kende de nieuwe Botlekbrug bij Spijkenisse ruim 30 storingen. Wat is er aan de hand?

De Botlekbrug over de Oude Maas is onder meer bedoeld voor vracht/verkeer met gevaarlijke stoffen, dat niet door de tunnel mag. Foto Peter de Jong/Novum

Het had zo mooi moeten zijn. De nieuwe Botlekbrug bij Spijkenisse zou deze zomer eindelijk de doorstroming op de weg en over het water verbeteren. Maar sinds de brug op 12 juni in gebruik werd genomen, kampte hij met liefst 32 storingen. Rijkswaterstaat beantwoordt vijf prangende vragen.

1 Wat is de functie van de Botlekbrug?

De nieuwe brug verbindt de A15 met de Maasvlakte en is bedoeld voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en lokaal wegverkeer. Aanleg van de 1.200 meter lange en 65 meter hoge hefbrug (inclusief 85 kilometer aan extra rijstroken op de A15) kostte 1,3 miljard euro. De nieuwe Botlekbrug bevat vier rijbanen en heeft een doorvaarthoogte van 14 meter, terwijl de oude maar twee rijbanen had en acht meter hoog was. De nieuwe brug hoeft daarom minder vaak open én kan meer auto’s doorlaten.

2 Wat veroorzaakt de problemen?

De meeste vonden in de eerste twee maanden plaats, zoals slagbomen die moeilijk deden of vogels die de sensoren in verwarring brachten. Monteurs gingen hiermee aan de slag, waarna in september de brug twintig dagen probleemloos werkte. Begin oktober ging het toch weer fout, door een verschuivende vergrendeling. Hierdoor zette het veiligheidssysteem alles op slot. De kinderziektes zijn eruit, maar de vergrendeling blijft moeilijk doen.

3 Wat kosten de storingen?

De verloren tijd is voor Rijkswaterstaat lastig te becijferen. Wel weet de organisatie dat de brug sinds oplevering 1,5 procent van de tijd niet beschikbaar was vanwege storingen. Een lokale actiegroep en een advocaat denken dat de kosten in de miljoenen lopen. Zij willen namens de getroffen automobilisten, vrachtvervoerders en omliggende bedrijven een schadeclaim neerleggen bij Rijkswaterstaat.

4 Zijn 32 storingen uitzonderlijk, of hoort dit er gewoon bij?

Opstartproblemen kunnen altijd voorkomen, maar de Botlekbrug zit uitzonderlijk complex in elkaar vanwege de ingebouwde spoorlijn, enorme afmeting en de snelheid waarmee de brug open en dicht moet kunnen. Rijkswaterstaat spreekt daarom van een ‘buitencategorie’ die in Europa zijn gelijke niet kent. Het is lastig te zeggen of de brug het buitensporig slecht doet of dat dit er bijhoort, want vergelijkingsmateriaal is er niet.

5 Hoe moet het nu verder?

Rijkswaterstaat heeft in augustus een sms-service gelanceerd die mensen informeert over storingen. Hoe vaak dat nog nodig is, is lastig te zeggen. De dienst werkt aan de vergrendeling, maar weet niet goed welke problemen er nog te verwachten zijn, dus het blijft bij ad hoc incidenten oplossen. Op 1 november gaat de brug ook open voor wegverkeer richting de Maasvlakte. In 2017 volgen de treinen, en in 2018 (als de oude Botlekbrug gesloopt is) mogen ook voetgangers, fietsers en tractors erover.