Techbedrijven azen massaal op Nederlandse steden als potentiële klant

Technologiebedrijven lopen de deur plat bij Nederlandse gemeenten om die zogeheten smart city-technologie te verkopen. Dat blijkt uit een gesprek met Ger Baron, technologisch directeur (chief technology officer) van de gemeente Amsterdam. „Ik word dagelijks benaderd door bedrijven die nieuwe technologieën willen uitproberen op Amsterdammers.” Veruit de meeste verzoeken wijst hij af, zegt hij.

Het gaat dan om bedrijven zoals IBM, Samsung, Microsoft en Alphabet (het oude Google) die technologieën verkopen voor het verzamelen van digitale gegevens van bewoners. Op basis van die data kunnen steden de leefbaarheid vergroten en de kwaliteit van hun beleid verbeteren, is de belofte. KPN lanceert binnenkort een nieuw datanetwerk in Den Haag en Rotterdam, speciaal bedoeld voor dit soort smart city-toepassingen. Rotterdam komt binnenkort met een speciale ‘smart city-aanpak´.

Levend laboratorium

Eindhoven werkt al langer nauw samen met het Franse technologiebedrijf Atos, voor een geavanceerd surveillancesysteem. Die gemeente afficheert zich naar technologiebedrijven als living lab: levend laboratorium.

Baron ziet een risico:„De belangen van bedrijven zijn zeker niet altijd de belangen van burgers”, zegt Baron. „Ze hebben soms andere opvattingen over het eigendom van de data, of de transparantie van projecten.” Voor de gemeenteraden is openheid en controleerbaarheid van belang, maar bedrijven willen soms meer geslotenheid om concurrenten niet wijzer te maken.