Taxi-app Uber blijft toegestaan in Londen

De applicatie lijkt niet op een taximeter, die alleen in de iconische black cabs is toegestaan.

Foto Dave Hunt / EPA

De taxi-app Uber blijft toegestaan in Londen. De applicatie lijkt niet op een taximeter en is daarmee niet in strijd met de wet, zo oordeelde het gerechtshof in de Britse hoofdstad vandaag. In Londen mogen namelijk alleen de iconische black cabs een meter rijden.

Volgens het hof maakt de Uber-app – die aan de hand van gps-gegevens berekent hoe veel een rit moet kosten – gebruik van informatie van buiten de auto. Daardoor verschilt een telefoon met applicatie voldoende van een taximeter, zo meldt de BBC. De zaak voor het hof werd aangespannen door Transport for London (TfL), die de regels op de taximarkt bepaalt.

Zonder adres naar het ziekenhuis

Wat de taxibestuurders steekt is dat zij aan veel meer regels moeten voldoen om een vergunning te krijgen. Zo moeten ze een training van bijna drie jaar ondergaan, zodat ze alle 25.000 straten in Londen uit hun hoofd kennen. En dat is niet alles, zo schreef onze correspondent Titia Ketelaar vorige week in NRC Handelsblad:

“Een black cab moet je zonder adresvermelding en gps naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of een restaurant kunnen brengen. In ruil daarvoor mogen black cabs passagiers van de straat oppikken,en busstroken gebruiken.”

Londen is niet de enige stad waar Uber controversieel is. In Nederland, België, Frankrijk en Duitsland werd UberPOP – de dienst waarbij particuliere rijders aanbieden – al verboden. In Nederland is dat omdat de chauffeur zonder vergunning rijden.

Nieuwe regels in Londen

Maar ook in Londen heeft Uber de oorlog nog niet gewonnen, zo zegt Ketelaar. Regulator Transport for London (TfL) heeft namelijk aangekondigd de regels voor de taximarkt te gaan herzien:

“Uber meent dat TfL louter Uber dwars wil zitten. Daar heeft het veel van weg. Een van de voorstellen van TfL is bijvoorbeeld dat er tussen boeking en rit vijf minuten moet zitten. Ubers gemiddelde is drie minuten.”