Rechter fluit Quote terug om cokeroddel Van Dijk

Quote had niet mogen suggereren dat Wendy van Dijk verslaafd was.

Wendy van Dijk en haar man Erland Galjaard tijdens hun bruiloft. Foto ANP / Levin den Boer

Quote had een roddelbericht waarin gesuggereerd werd dat Wendy van Dijk wegens een cocaïneverslaving was opgenomen in een afkickkliniek niet mogen publiceren. Dat heeft de Amsterdamse voorzieningenrechter geoordeeld.

Het blad zei de rechtszaak eerder met vertrouwen tegemoet te zien, omdat de rubriek Achterqlap ‘expliciet niet als de waarheid‘ wordt gepresenteerd. Boven de rubriek staat dat het gaat om ‘volstrekt ongefundeerde geruchten waar u helemaal niks van moet geloven”. Hoewel het definitieve vonnis er volgens de rechtbank nog niet is, is wel duidelijk dat de rechter de redenering van Quote niet volgt.

Quote schreef het gerucht op een borrel in Laren gehoord te hebben:

“Ze zou voor haar huwelijk met Erland Galjaard enige tijd opgenomen zijn geweest in een afkickkliniek. En met succes dus. Al vonden wij dat ze er op de foto’s van haar huwelijk toch best doorgesnoven bij stond. Maar goed, dat zal de champoepel wel zijn geweest.”

Ondanks het zelfvertrouwen van Quote publiceerde het blad op zijn website gisteren wel vast een ‘sneak preview‘ van een rectificatie. Of de rechter dat voldoende vindt is nog niet bekend. Volgens Quote moet het blad Van Dijk in ieder geval wel nog een schadevergoeding betalen.

Screenshot  / Quotenet.nl

De ‘sneak preview’ van de rectificatie die Quote gisteren publiceerde. Screenshot / Quotenet.nl

Quote blijft er bij dat het reden heeft te geloven dat Van Dijk ‘op regelmatige wijze‘ cocaïne heeft gebruikt. Het roddelbericht van Quote is terug te lezen op Blendle (€).