‘Pas op: Amsterdamse toestanden’

Wat beweegt de Rotterdammers, wat is het gesprek van de dag? Elke week legt NRC betrokken stadsbewoners een actuele stelling voor. Reacties en ook nieuwe stellingen zijn welkom via rotterdam@nrc.nl

Het toerisme in Rotterdam blijft groeien, zo meldde Rotterdam Partners dinsdag. Een zegen voor de stad, maar er schuilt ook een potentieel gevaar in. De hordes toeristen veroorzaken in Amsterdam nogal wat overlast. De drukte en overspannen woningmarkt drijven steeds meer Amsterdammers naar Rotterdam, zo blijkt. Kortom: we moeten oppassen voor Amsterdamse toestanden.

Ron Voskuilen, directeur Rotterdam Partners (citymarketing Rotterdam): „Daar hoeven we helemaal niet bang voor te zijn. Rotterdam heeft capaciteit voor nog veel meer toeristen. Amsterdam trekt consequent bijna 7,5 keer zoveel hotelgasten. Vorig jaar ruim 6,6 miljoen tegenover een kleine 900.000. Van Amsterdamse toestanden is dus nog lang geen sprake. Wij willen juist meer toeristen naar de stad halen. Ze geven geld uit of komen hier om zaken te doen. Dat levert banen op waar Rotterdammers van profiteren. We hebben geen signalen dat zij het toerisme beu zijn. Ze zijn momenteel zelfs trotser op hun stad dan de afgelopen jaren, zo bleek uit de jaarlijkse omnibusenquête.”

Stephen Hodes, toerismedeskundige: „Rotterdam moet alert blijven maar ik acht de kans klein dat het er uit de hand loopt zoals in Amsterdam. Rotterdam is een polycentrische stad met een ruimtelijke structuur die zich niet concentreert rond één punt zoals de Dam. Daardoor kun je mensen makkelijker spreiden. Rotterdam heeft geen autonome toeristische aantrekkingskracht zoals Amsterdam, waar mensen zelfs naar toe komen zonder stadsmarketing. Dat zie je aan het type bezoekers. Rotterdam is een zakenstad met meer Nederlandse toeristen dan buitenlandse en die vallen minder op. Ik zou zeggen: omarm het succes.”

Hugo Borst, schrijver, columnist en voetbalcriticus: „Ik denk niet dat we bang hoeven zijn voor Amsterdamse toestanden. Amsterdam is ruimtelijk gezien een enge stad terwijl hier overal ruimte is. Dat maakt Rotterdam een ideale toeristenstad, al moet je weten hoe je van A naar B komt. Toeristen zijn een verrijking voor de stad en doen ons minderwaardigheidscomplex van tweede stad verdwijnen. Ik spreek hen wel eens aan bij mijn schrijfplek in de Witte de Withstraat en geef met kinderlijke trots tips voor bijvoorbeeld goede koffie. Met hetzelfde gevoel leidde ik schrijver Nico Dijkshoorn rond in de Markthal. Daarin verschillen Rotterdammers van Amsterdammers. Wij willen alles zelf graag laten zien.”

Erik Braun, citymarketingexpert EUR: „Amsterdamse toestanden zijn nog ver weg. Neem alleen al het aantal hotelovernachtingen. Rotterdam registreerde vorig jaar het recordaantal van 1,5 miljoen waarbij de helft van de gasten uit Nederland kwam. Amsterdam telde er 12,5 miljoen, met iets minder dan 20 procent van de gasten uit Nederland. We zijn dus nog 11 miljoen overnachtingen verwijderd van Amsterdamse toestanden. Rotterdam is nu cool en hip maar voerde jarenlang negatieve lijstjes aan. In 2014 veranderde het imago, mede dankzij het nieuwe Centraal Station en de Markthal. Doordat de stad van ver komt, is er ruimte voor een gezonde groei. De stad zit in een nichemarkt van mensen die niet zozeer voor attracties komen maar voor de totaalbeleving.”

Loes Luca, actrice: „Ik denk dat het niet zo’n vaart zal lopen. Zo pittoresk is het hier nou ook weer niet. Amsterdam is een aantrekkelijker stad. Vooral voor jongeren. Ik kan me in Rotterdam geen straat voorstellen zoals de Oude Hoogstraat waar het altijd naar wiet ruikt. Ik denk en hoop dat de toeristen meer naar Rotterdam komen voor de architectuur.”