Sluikreclame in startmenu van Windows 10

Zelfs het bureaublad van je eigen pc blijft niet reclamevrij. Microsoft wil het startmenu van Windows 10 gebruiken om ‘suggesties’ te doen voor apps in de Windows-winkel.

Zulke advertenties doken al op in uitprobeerversies van Windows 10, voor zogeheten ‘insiders’. Zij reageerden niet erg enthousiast op de sluikreclame. Toch lijkt de reclamefunctie nu daadwerkelijk geactiveerd te zijn, meldt techsite Betanews.com

In de officiële Windows 10-versie zijn de eerste sporen van reclame in het Startmenu te vinden. Als je in het zoekvenster het woord suggestions intikt, verschijnt in de Engelstalige versie de optie Occasionally show suggestions in Start.

Microsoft lijkt de optie nog te verbergen voor gewone gebruikers, want de suggesties zijn nu nog niet ‘aan’ of ‘uit’ te zetten. Microsoft Nederland houdt een slag om de arm: „Het is nog niet zeker of alle functies uit de testversie in de definitieve Windows 10 zullen belanden”, laat een woordvoerder weten.

Reclame voor apps uit de Windows Store is een manier om de interesse voor die softwarewinkel – Microsofts variant op de App Store en Google Play – te stimuleren. Op de vraag of ontwikkelaars voor deze vorm van promotie betalen, en of ook bedrijven als Coolblue, Funda of Zalando toegang krijgentot het startmenu heeft Microsoft Nederland momenteel geen antwoord paraat.

Naarmate het gebruik van advertentiefilters groeit (sinds kort ook op iPhones en iPads), zoeken adverteerders naar nieuwe plekken om consumenten ongehinderd te bereiken. Het besturingssysteem is een van de plekken waar advertentiefilters nog geen kans hebben.

Persoonlijke zoekassistenten zoals Microsoft Cortana, Apple Siri, Google Now en Amazon zijn een volgend podium waar adverteerders naar aandacht kunnen hengelen. Nog een optie: advertenties op het lockscreen, het scherm dat je ziet bij het invoeren van je wachtwoord.

    • Marc Hijink