Kakhiel maakt fulltime tekstballonnen

Door foto’s te voorzien van melige tekstjes trekt Kakhiel miljoenen bezoekers. Nu maakt hij zijn tv-debuut.

Kakhiel maakte tot nu toe zo’n vijfduizend van deze plaatjes.

Toen hij een naam nodig had voor zijn website zocht hij naar oud-Hollandse scheldwoorden. Kakhiel betekent armoedzaaier. Lachen, vond hij. „Toen ik met Kakhiel begon, besloot ik om mezelf niet bekend te maken. Dat bevalt nog steeds. Het houdt het spannend.” Op de paar foto’s die van Kakhiel op internet circuleren staat hij in een anoniem ruimtepak.

De met tekstballonnen bewerkte foto’s op zijn site lezen als de grappen van die flauwe oom om wie je toch elke keer weer moet lachen. Droog, grof en gevat. Kakhiel neemt niets serieus. De bewust krakkemikkig gephotoshopte ballonnetjes horen daarbij. Je ziet bijvoorbeeld een vrouw in fleecetrui aan een tafel zitten. Vraagt iemand buiten de foto: ‘Wil je suiker in de koffie?’ ‘Ach wel nee joh, flikker ’t er maar naast. Ik ruim het zo wel op.’ Een foto met twee mannen op kantoor, in een sollicitatiegesprek. ‘Hoe zit het met je communicatieve vaardigheden?’ ‘Zeg ik niet.’

Elke week bewerkt Kakhiel zo’n vijftien tot twintig foto’s die hij van „heel cheesy stockfotowebsites” haalt. In totaal heeft hij er zo’n vijfduizend gemaakt. Af en toe gooit hij er een oude tussen, „niemand die het merkt”. In 2013 had hij meer dan 200.000 volgers op Facebook, nu zijn dat er circa 233.000. En hij zit nu ook op Instagram (282.000 volgers) en Twitter (142.000 volgers). Maandelijks heeft zijn site 3 miljoen views, vertelt hij.

Van Facebook naar de VPRO

De humor ontstond in zijn geboortedorp, ergens in het oosten van het land. Daar was niets te doen en samen met een groepje vrienden ging Kakhiel chillen: „een beetje blowen, beetje biertjes drinken” en droge grappen vertellen. Kwajongens. Als jongetje knipte hij al met een vriendje hoofden uit de Voetbal International om er rare uitdrukkingen bij te verzinnen. Later, toen de site hiphopinjesmoel.com opriep grappige bijschriften bij foto’s te maken, deed hij elke keer mee. Hij begon een eigen website. En toen hij, na een ICT-opleiding, Advertising ging studeren aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, maakte hij in 2010 een Kakhiel-Facebookpagina aan „en toen ging het viral”. Drie jaar later zegde hij zijn baan als copywriter bij een Amsterdams reclamebureau op om fulltime Kakhiel te worden. „Ik wil dingen op de hak nemen. Een eigen wereld creëren, zoals Gummbah – dat is een grote inspiratiebron – maar ik wil óók geld verdienen.”

Komende zondag komt de boomlange kerel van ergens begin dertig – hooggesloten oversized donkerblauw overhemd, grijs-witte nikes - met een tv-programma voor de VPRO. Hij maakte vier afleveringen van Vriende voor 3LAB bij de NPO, een online kweekvijver van de publieke omroep, en die zijn nu samengevoegd tot één uitzending voor televisie. Een pilot, misschien volgen er meer.

Vriende gaat over de vijftigjarige Patrick die met Joop, Willem en Arie een sitcom probeert te maken om zijn doodzieke moeder (zuurstofslangetje in de neus, peuk in de mond) aan het lachen te krijgen. De muur van een Haags achterbuurttuintje is het decor, op de bank ervoor zitten de drie vrienden zelden te doen wat regisseur Patrick ze opdraagt. In de tekst, de knulligheid en de anti-stijl herken je Kakhiel.

Waarom de uitstap naar televisie? Kakhiel: „Ik had al een beetje tv gemaakt. Een clip voor Gers Pardoel (‘Stem’, red.) en filmpjes voor Veronica. Eerst bedacht ik een flauwe sitcom over drie mannen van zestig die nog in de brugklas zaten omdat ze veertig keer waren blijven zitten of zo, maar na drie grappen had ik het wel gehad. Samen met Noël Loozen, vriend en filmregisseur, hebben we deze scripted realityserie bedacht.”

Hopen op een nieuwe doelgroep

Gaan we zondag een nieuwe Kakhiel zien? „Het is meer een vertakking. Als mijn naam niet bij de aftiteling had gestaan, dan had je waarschijnlijk niet verwacht of gezien dat het van mij zou zijn. Daar heb ik van tevoren niet erg over nagedacht. Kijk, ik doe veel reclamecampagnes met Kakhiel en ik wil mijn YouTube-kanaal uitbreiden, maar met Vriende hoop ik een nieuwe doelgroep aan te boren. Al merk ik ook dat mijn jongere volgers op Twitter en Instagram het soms te traag vinden.”

Is dat erg? „Nee hoor, maar er zitten nu best veel lange droge stukken in. De volgende keer zou ik met meerdere camera’s willen draaien. Ook heb ik het belang van timing en acteerwerk onderschat. Ik ben niet ontevreden hoor, maar ik ben wel echt uit mijn comfortzone gestapt.”