'Beasts of No Nation' vandaag te zien op Netflix

Een film over kindsoldaten is moeilijk te verkopen. Maar Netflix bood 12 miljoen voor ‘Beasts of No Nation’. Vandaag gaat de film direct op de site in première.

Beasts of No Nation is niet de eerste film over de lotgevallen van een kindsoldaat. De film die vandaag in première gaat op Netflix volgt op onder meer Johnny Mad Dog en – in eigen land – Wit licht van Jean van de Velde (beide uit 2008). Regisseur Cary Fukunaga (Oakland, 1977), die doorbrak als regisseur van het eerste seizoen van de veelgeprezen televisieserie True Detective, haalt daar zijn schouders over op. „Als je een film maakt over zo’n specifiek onderwerp krijg je steeds de vraag waarom er zo nodig nog een film over een kindsoldaat moest komen. Maar die vraag komt nooit op bij de zoveelste superheldenfilm of romantische komedie.”

 

Gebaseerd op roman

Het enorme succes van True Detective hielp Fukunaga om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: een speelfilm over een kindsoldaat in West-Afrika. Beasts of No Nation, gebaseerd op de gelijknamige roman van Uzodinma Iweala, is gedraaid in Ghana, maar speelt zich af in een niet bij naam genoemd land. De jonge acteur Abraham Attah won de prijs voor beste nieuwkomer op het filmfestival van Venetië voor zijn rol als kindsoldaat Agu, die zijn ouders verliest en door rebellenleider The Commander (Idris Elba op zijn meest charismatisch) in ijzingwekkende sneltreinvaart wordt klaargestoomd tot moordcommando.

Fukunaga: „Ik keek met Abraham Attah en de andere kindacteurs bijna elke avond de opnamen van de dag terug. Dat was belangrijk om de moed erin te houden. Maar ik wist daardoor zelf ook meteen vanaf het begin dat Abraham een hele consistente en goede rol speelde. Er waren andere acteurs die tegenvielen, waar ik later ‘omheen’ moest monteren. Maar bij hem nooit. Dat is niet mijn verdienste als regisseur, want ik zou niet willen beweren dat ik het ambacht van acteurs echt kan doorgronden. Dat blijft heel mysterieus.”

Een film over zo’n gruwelijk en zwaar thema is moeilijk aan de man te brengen. Fukunaga had meer dan tien jaar nodig om de film van de grond te krijgen. „Veel mensen dachten dat ik na het succes van True Detective iets anders zou oppakken, maar ik ben vasthoudend. Ik hou er niet van om een project te beginnen en niet af te maken. Ik hou er niet van als er losse eindjes zijn.”

Lees hier de recensie: Akelig geloofwaardig en alle ophef waard

Uiteindelijk kocht Netflix de film voor 12 miljoen dollar. De zender brengt Beasts of No Nation vandaag op onorthodoxe wijze uit. De film zal kort te zien zijn in enkele bioscopen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dat is een voorwaarde om mee te kunnen dingen naar de Oscars. Netflix hoopt met de film een kans te maken bij de nominaties. Maar in de rest van de wereld gaat de film vandaag direct in première op de website.

Een aanbod dat we niet konden weigeren

Fukunaga heeft daar gemengde gevoelens bij. „De film is niet gemaakt met Netflix in mijn achterhoofd. De productie hebben we gefinancierd met onafhankelijke partijen. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een koper die de film wilden distribueren. Dat is de gebruikelijke route. Netflix kwam vervolgens met een aanbod dat we niet konden afslaan, zoals dat heette in The Godfather. Natuurlijk zou ik graag willen dat mensen mijn film in de bioscoop gaan bekijken. Maar wat ik nog liever wil, is dat zoveel mogelijk mensen de film zien. Netflix biedt daarvoor de beste mogelijkheden, met 65 miljoen abonnees. In de bioscoop zou de film heel kleinschalig zijn uitgebracht, in de kleinere zalen. Dan verdwijn je in het getto van sociaal betrokken films. Dat is een kleine wereld.”

Het idee om een film te maken over een kindsoldaat in Afrika gaat terug tot zijn studententijd. Fukunaga studeerde politicologie en geschiedenis in de VS en Frankrijk met de burgeroorlogen in Sierra Leone en Liberia als specialisatie. „Hoe meer je over een situatie leest, hoe echter de problemen voor jezelf worden. Ik ga als filmmaker nog steeds bijna als een historicus of een journalist te werk: ik onderzoek zoveel mogelijk bronnen, zo kritisch en systematisch mogelijk. In de roman van Uzodinma Iweala trof ik de kern aan van waar de film over moest gaan: wat het betekent voor mensen om vermangeld te raken in deze conflicten, en hoe mensen overleven. Onze toekomst hangt af van de vraag of we ooit een oplossing zullen vinden voor al het sektarische geweld op de planeet.”