Zalando groeit als kool, maar maakte verlies in Q3

‘Groei en marktaandeel gaan voor op winst’

Foto EPA

Online kledingwinkel Zalando heeft in het afgelopen kwartaal een ‘uitzonderlijke groei’ doorgemaakt van 41 tot 43 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg naar 707 tot 717 miljoen euro, blijkt uit voorlopige cijfers die het bedrijf heeft bekendgemaakt. Winst maakte Zalando deze periode niet; ondanks de enorme omzet verwacht het bedrijf 18 tot 32 miljoen verlies.

Volgens topman Rubin Ritter vindt Zalando vooral de groei op lange termijn belangrijk en draagt de omzetgroei van afgelopen kwartaal daaraan bij:

“We blijven toegewijd aan ons groeitraject op weg naar winst, maar zijn bereid een deel van de winstgevendheid op te geven in ruil voor snellere groei en een groter marktaandeel.”

De omzet van Zalando groeide de eerste negen maanden van het jaar tot 2.084 tot 2.094 miljoen euro, een toename van maar liefst 35 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het verwachte bedrijfsresultaat, de winst voor belasting en rente, moest echter naar beneden worden bijgesteld naar 27 tot 41 miljoen euro.

De reden voor de tegenvallende verwachte winsten voor het derde kwartaal komt volgens Zalando door gerezen kosten voor de pakketverwerking en marketing. Het bedrijf komt op 12 november met de definitieve cijfers.