Sluikreclame in startmenu Windows 10

Microsoft wil het startmenu van Windows 10 gebruiken om ‘suggesties’ te doen voor apps in de Windows-winkel.

Screenshot van Windows 10 met reclame

Zelfs het bureaublad van je eigen pc blijft niet reclamevrij. Microsoft wil het startmenu van Windows 10 gebruiken om ‘suggesties’ te doen voor apps in de Windows-winkel.

Zulke advertenties doken al op in uitprobeerversies van Windows 10, voor zogeheten Insiders. Zij reageerden niet erg enthousiast op de sluikreclame. Toch lijkt de reclamefunctie nu daadwerkelijk geactiveerd te zijn, meldt techsite Betanews.com

Startmenu

In de officiële Windows 10-versie zijn de eerste sporen van reclame in het Startmenu te vinden. Als je in het zoekvenster van Windows 10 het woord suggestions intikt, verschijnt in de Engelstalige versie de optie ‘Occasionally show suggestions in Start’.

Microsoft lijkt de optie nog te verbergen voor gewone gebruikers; want de suggesties zijn nu nog niet ‘aan’ of ‘uit’ te zetten. Microsoft Nederland houdt een slag om de arm: “Het is nog niet zeker of alle functies uit de testversie in de definitieve Windows 10 zullen belanden”, laat een woordvoerder weten.

Reclame voor apps uit de Windows Store is een manier om de interesse voor die softwarewinkel - Microsofts variant op de App Store en Google Play - te stimuleren. Betalen ontwikkelaars voor deze vorm van promotie en biedt Microsoft ook bedrijven als Coolblue, Funda of Zalando toegang tot het startmenu? Daarop heeft Microsoft Nederland momenteel geen antwoord paraat.

Geen adblockers

Naarmate het gebruik van advertentiefilters in webbrowsers groeit (sinds kort ook op iPhones en iPads), zoeken adverteerders naar nieuwe plekken om consumenten ongehinderd te bereiken. Het besturingssysteem is een van de plekken waar advertentiefilters nog geen kans hebben.

Persoonlijke zoekassistenten zoals Microsoft Cortana, Apple Siri, Google Now en Amazon zijn een volgend podium waar adverteerders naar de aandacht van consumenten kunnen hengelen. Nog een optie: advertenties op het lockscreen, het scherm dat je ziet bij het invoeren van je wachtwoord.

Druk niet zomaar op OK

Microsoft verkocht een deel van zijn advertentietak aan AOL maar blijft gepersonaliseerde advertenties aanbieden in browser, webdiensten, zoekmachine en het besturingssysteem. Dat betekent dat je als Windows-10 gebruiker eerst de  privacyinstellingen goed moet doornemen en niet blindelings op ‘OK’ drukken bij de standaardinstellingen.

Microsoft voorziet Windows 10-gebruikers ongevraagd van een identificatienummer voor advertenties  – een soort cookie om een ‘online ervaring op maat te bieden’. Ook apps van andere ontwikkelaars mogen dit nummer gebruiken, tenzij je het hen dat bij de instellingen van Windows uitdrukkelijk verbiedt.

Identificatienummer

Het identificatienummer is uit te schakelen, net zoals ook de reclame in het startmenu straks vermoedelijk uitgeschakeld kan worden.

Sommige Windows-gebruikers ergerden zich er aan  dat Microsoft zijn besturingssysteem Windows 10 actief aanbiedt in Windows 7 en Windows 8. Weliswaar is Windows 10 een gratis update, ook reclame voor gratis producten kan opdringerig zijn.

Update 16 oktober: Microsoft vindt de promotie van apps geen advertentie, omdat er niet voor betaald zou worden. De voorgestelde apps worden ‘op maat’ geleverd, gebaseerd op gegevens die Microsoft via Windows van je verzamelt.