57

Theatermaker en installatiekunstenaar Dries Verhoeven (39) veroorzaakte in 2014 in Berlijn veel consternatie met zijn project Wanna Play, waarin hij via Grindr internetdatende homo’s uitnodigde bij hem in een glazen huis in Kreuzberg te komen. Na heftige protesten over inbreuk op de privacy moest hij dat project afbreken.

Is de provocatie zoekende Verhoeven theatermaker of conceptueel kunstenaar? Hij is het allebei. In Homo Desperatus liet hij in het Noord-Brabants Museum meer dan 70.000 mieren paraderen door 44 vitrines met schaalmodellen van menselijk leed als de kernreactor in Fukushima. Met Ceci n’est pas stond hij op festivals in onder meer Freiburg en Helsinki met een container, waarin dagelijks een andere actuele scène werd uitgebeeld. Wanna Play was dit jaar in Utrecht te zien, in aangepaste vorm. Dat wel.

Jurylid Barbara Hannigan, sopraan en dirigent: „Dries Verhoeven heeft de theatervormgeving opnieuw uitgevonden. Door zijn keuze voor onverwachte locaties. En door politiek en sociaal engagement naar een origineel en extreem persoonlijk niveau te tillen.”