Lopen we door Oranje miljoenen mis?

Tijdens een EK of WK voetbal is het big business voor elektronicazaken en supermarkten. Maar met de uitschakeling van Oranje lopen zij miljoenen mis.
Een souvenirverkoper met oranjeartikelen ruimt op tijdens de wedstrijd tussen het Nederlands Elftal en Tsjechië. Foto Remko de Waal/ANP

Niet alleen voetbalfans balen dat Oranje niet deelneemt aan het EK voetbal, ook voor de supermarkten, elektronicazaken en voedingsmiddelenfabrikanten is de uitschakeling een tegenvaller.

Voor hen betekent een groot voetbaltoernooi – mits Nederland deelneemt – extra omzet. De elektronicazaken verkopen bijvoorbeeld beduidend meer grote flatscreentelevisies. In WK- en EK-jaren, zo blijkt uit cijfers van het CBS, stijgt de omzet van elektronicazaken met 15 procent. In de andere jaren met 1 procent.

Bij supermarkten vliegen bier en borrelhapjes over de toonbank. Iedere EK- of WK-wedstrijd levert de supermarkten naar schatting een extra omzet van 10 miljoen euro op. Bij een toernooi speelt Oranje minstens drie wedstrijden, wat dus circa 30 miljoen oplevert. Haalt het Nederlands elftal de finale, dan kan dat bedrag verdubbelen.

54 miljoen extra door het WK in Brazilië

Rond EK’s en WK’s komt vrijwel iedere bier- of voedingsfabrikant met spaaracties of oranjeartikelen. Denk aan Mona Oranje toetje, de Hup Holland Hup chips van Pringles of de Oranjevla van Campina. GfK meet de oranjekoorts met behulp van de zogeheten tompouce-index. Nooit kopen Nederlanders meer oranjetompoucen als rond Koningsdag (voorheen Koninginnedag), maar rond een EK of WK is ook een flinke piek te zien.

De wereldkampioenschappen in Brazilië, waar Nederland onverwacht derde werd, leverden de Nederlandse supermarkten vorig jaar zo’n 54 miljoen euro extra omzet op, becijferde GfK. In 2010, toen Nederland de finale bereikte, bedroeg de WK-omzet 72 miljoen euro. Al staan hier natuurlijk ook flinke marketinginspanningen tegenover. Denk aan het juichpak van Roy Donders (de ‘stylist van het zuiden’) van Jumbo. Supermarktketens willen niet zeggen hoeveel geld zij steken in juichpakken en Wuppies, maar het gaat ongetwijfeld om forse bedragen. En aangezien de gemiddelde marge op een product bij de supermarkt slechts een paar procent is, houden ze van de miljoenen euro’s extra omzet ook al niet buitensporig veel over.

Trouwens, niet iedereen profiteert mee

ING Economisch Bureau heeft vorig jaar onderzocht wat de ‘WKnomie14’ Nederland opleverde en kwam tot de conclusie dat niet iedere horecaondernemer even blij is met een WK. Ongeveer 8 miljoen mensen zouden de wedstrijden thuis gaan kijken in plaats van in de kroeg. En tijdens wedstrijden lopen restaurants natuurlijk ook omzet mis: mensen die anders een hapje zouden gaan eten, kijken dan voetbal. Andere neveneffecten: de productiviteit van een deel van de werknemers loopt tijdens een EK of WK terug. Sommige bedrijven, met name in de leisure-sector (recreatie, sauna), hebben minder werk tijdens een groot toernooi. Maar dat laatste geldt dan weer niet voor de supermarkten.

Voetbal en economie