Jonge Chinezen willen gezellig wonen

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Vieze flats, die ongezelligheid uitstralen en geen enkele kans geven tot een praatje met de buren. Jonge Chinese werkenden zijn het zat om zo te wonen. Chinese projectontwikkelaars springen daarom in op hun vraag naar een gezellige huurwoning, waar ook ruimte is om met je buren te socializen in een gemeenschappelijke ruimte, schrijft the South China Morning Post.

Onroerend goedspecialist Vanke is een van de bedrijven die inspeelt op deze vraag. Zij zien dat vooral jongeren die opgroeiden op het platteland en nu werken in de grote stad zoeken naar gezelligheid in hun nieuwe thuis.

Ondanks de stijgende vraag naar dit soort huurwoningen vinden bedrijven als Vanke het moeilijk om winst te maken met deze activiteit. Onroerend goed is duur in China en als bewoners ook nog eens verwachten dat de huisbaas gezellige activiteiten organiseert blijft er weinig winst over.

India reguleert Uber

Op veel plekken werkt Uber in een wettelijk schemergebied, maar in India kan het bedrijf binnenkort probleemloos rijden. Dat hopen Uber en concurrent Ola althans, nu de Indiase regering een nieuwe richtlijn heeft afgekondigd voor mobiele taxidiensten, schrijft the Wall Street Journal.

Uber kwam in de problemen met de Indiase overheid en werd zelfs verboden in de hoofdstad Delhi nadat een passagier verkracht zou zijn door een chauffeur. Met de nieuwe richtlijnen, die onder andere voorzien in een noodknop voor passagiers en milieuvriendelijke auto’s wil India apps als Uber beter reguleren. Uber verwelkmt de nieuwe regels en hoopt nu zonder sores met de overheid aan de slag te kunnen.

Twee maanden geleden nog maakte Uber bekend dat het een miljard dollar gaat investeren in de ontwikkeling van het bedrijf in India. Over twee jaar hopen de grote taxi-apps in het land samen een miljoen chauffeurs op de weg te hebben.

Filipijnse hamburgeketen Jollibee zet tanden in Amerikaanse markt

Ooit begon het met de verkoop van ijsjes in Manila, nu is Jollibee niet meer weg te denken uit het Filipijnse straatbeeld. Meer dan tweeduizend vestigingen van de nu all-round fastfoodketen staan verspreid door de archipel. En daar blijft het niet bij. Jollibee wil fors uitbreiden in Amerika, meldt de Nikkei Asian Review.

Met een investering van 100 miljoen dollar in de Amerikaanse hamburgerketen Smashburger koopt het 40 procent van de aandelen van dit bedrijf. Op die manier hoopt Jollibee buiten de paar vestigingen die het nu al heeft in Filipino wijken snel verder te groeien in de VS.

Of de Amerikanen blij moeten zijn met de plannen van Jollibee is nog maar de vraag. Dit is namelijk hoe Buzzfeed-redacteuren reageerden toen ze het Filipijns fastfood kregen voorgeschoteld: