Met een iconisch onderdeel stoppen - Playboy is niet de enige

Foto AP/Playboy

Het tijdschrift Playboy maakte gisteren bekend dat het geen naaktfoto’s meer gaat plaatsen, omdat het internet al in de vraag ernaar zou voorzien. Playboy zonder naaktfoto’s dus. Klinkt een beetje als Heineken zonder bier of Shell zonder olie. Bijna niet voor te stellen. Maar er zijn meer bedrijven die hun klassieke bedrijfsactiviteit hebben afgestoten of dat van plan zijn. Vijf voorbeelden op een rij.

Philips zonder lampen

Gloeilampen. Daar begon het ooit, in 1891, allemaal mee voor Philips.

Foto ANP

Foto ANP

Er kwam steeds meer elektriciteit beschikbaar en dus groeide de vraag naar gloeilampen. Philips richtte zich, succesvol, volledig op de massaproductie ervan. Toch stemde 98 procent van de aandeelhouders van het bedrijf in mei in met de afsplitsing van de lichtdivisie. De divisie gaat nu zelfstandig verder. Het beursgenoteerde Koninklijke Philips gaat zich richten op gezondheidstechnologie.

Nokia zonder telefoons

Had jij ’m? Of - ook geen schande - heb je ’m nog steeds? De Nokia 3310.
3310
Nokia deed niet van het begin af aan in telefoons. Het was in verschillende sectoren actief (bijvoorbeeld chemicaliën, papierproducten en rubberboten) voordat het groot werd in de mobieltjes. Lange tijd was het het meest verkochte telefoonmerk, maar Samsung is Nokia vorig jaar voorbij gestreefd. Het Finse bedrijf besloot vorig jaar de telefoontak te verkopen aan Microsoft en daarmee stopte het ook met het maken van mobiele telefoons. Dit jaar werd bekend dat je binnenkort waarschijnlijk wel weer een telefoon van het merk kunt kopen. Nokia gaat de telefoon alleen niet zelf maken: het wil de licentie aan een andere partij verkopen.

Sanoma zonder mannenbladen

“Kranten verdwijnen, tijdschriften nooit.” Dat is te lezen in een document van mediabedrijf Sanoma. Toch maakte Sanoma twee jaar geleden bekend dat er 32 titels werden verkocht, geschrapt of samengevoegd. Vooral de mannenbladen moesten het ontgelden. Playboy, Revu en Panorama werden afgelopen jaar verkocht aan Pijper Media.

Foto ANP

Foto ANP

Een postbedrijf zonder pakketten

Vanaf 1881 begon het (toen nog) enige postbedrijf in Nederland pakketten te vervoeren en te bezorgen. Voor die tijd werden de pakketten met het openbaar vervoer meegegeven.

Foto ANP

Foto ANP

Enkele jaren geleden werd TNT opgesplitst in de pakket- (TNT Express) en postbezorging (PostNL). Bij deze splitsing kreeg PostNL wel bijna een derde van de aandelen van TNT Express. Inmiddels is een deel van die aandelen verkocht en is het belang van PostNL nog maar ongeveer 15 procent. Ook dat deel wil het bedrijf afstoten. Fedex heeft hier formeel al een overnamebod op uitgebracht. PostNL heeft nog wel een onderdeel ‘Pakketten’ behouden na de splitsing.

En Motorola zonder klaptoestellen

Nog zo’n klassieker. De telefoon van Motorola, met een klepje.

Foto ANP

Foto ANP

Motorola werd enkele jaren geleden gesplitst in een tak met mobiele telefoons en een tak met overige activiteiten, zoals de productie van meet- en regelsystemen en systemen voor radiogolven. De telefoontak verkocht Motorola kort na de splitsing aan Google en deze verkocht de divisie vorig jaar weer door aan Lenovo.

Playboy is dus niet de enige die stopt met een iconisch onderdeel. Maar het zal, net als de andere bedrijven in dit rijtje, nog wel moeten laten zien dat het zonder dat onderdeel weet te overleven. Wat er eigenlijk precies overblijft? Het tijdschrift gaat door met onderzoeksjournalistiek, diepte-interviews en fictie, zo schrijft The New York Times. Bestuursvoorzitter Scott Flanders:

“The difference between us and Vice is that we’re going after the guy with a job.”