Gezocht: 200.000 webwinkeliers

Webwinkels hebben moeite om goed personeel te vinden.

Illustratie Thomas Schat

Vijfhonderd mensen heeft Coolblue vorig jaar aangenomen. Hoewel ruim 35.000 mensen solliciteerden bij de webwinkel (waar meer dan 1.200 mensen werken), was het vinden van geschikt personeel nog knap lastig. Oprichter en directeur Pieter Zwart zei kortgeleden tijdens een persbijeenkomst in het nieuwe magazijn in Tilburg dat de Nederlandse beroepsbevolking „relatief slecht is opgeleid in de digitale wereld”. Softwareontwikkelaars haalt Coolblue noodgedwongen „van heinde en ver”, zei Zwart.

De branche groeit razendsnel. Prologis, een van ’s werelds grootste ontwikkelaars van distributiecentra, meldde deze week dat er in Europa naar verwachting tweehonderdduizend extra banen nodig zijn om alle orders te kunnen verwerken. De Nederlandse marktleider bol.com neemt in een maand soms wel negentig nieuwe mensen aan. „Al die vacatures vullen we wel, hoor”, zegt Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org. „Maar vaak moeten mensen dan nog intern worden opgeleid. Hoe fijn zou het zijn als je mensen rechtstreeks van school krijgt die exact weten waar het om draait in deze sector?”

Het is niet zo dat iedereen ineens moet leren programmeren, legt Jongen uit. „In deze branche werken kleine teams met mensen uit verschillende disciplines vaak samen. Dat vergt dat je specialist op jouw terrein bent – bijvoorbeeld inkoop of marketing – maar óók snapt hoe e-business werkt en wat een data-analist of softwareontwikkelaar doet. Anders kun je moeilijk met ze samenwerken – en al helemaal niet in het razende tempo dat in deze sector normaal is.”

Volgens Jongen sluit het onderwijs onvoldoende aan op de digitale wereld en de eisen die bedrijven in die branche aan hun personeel stellen. Om die reden heeft zijn organisatie een pact gesloten met het onderwijs en het bedrijfsleven en introduceert het de e-Academy, die ervoor moet zorgen dat de „essentiële vaardigheden” voor de Nederlandse kenniseconomie worden gewaarborgd.

Razend tempo

De e-Academy is geen opleidingsinstituut; het werkt met bestaande opleidingen op hogescholen. Bedrijven in de e-commerce hebben vastgesteld over welke kennis en vaardigheden hun personeel moet beschikken. Bestaande scholen hebben hun lesprogramma’s hierop aangepast.