Partyboot is niet innovatief

Een partyboot voor bedrijfsuitjes en andere feestjes op de Amsterdamse grachten, dat leek R.L. Trijber van de firma Amstelboats wel wat. Maar het stadsbestuur zag het niet zitten. Het weigerde een vergunning, omdat de aanvraag was gedaan buiten de reguliere ‘uitgifteronde’ om en omdat het initiatief „niet bijzonder” en het concept „niet innovatief” waren.

Trijber pikte dat niet, maar hij ving bot, zowel met zijn bezwaar bij de gemeente als met zijn beroep op de rechter. Via via ging zijn zaak voor bindend advies over de reikwijdte van het vrij verkeer van diensten in Europa naar het Hof van Justitie van de Europese Unie. Voornaamste vraag: deugt het Amsterdamse vergunningstelsel voor het vervoer van passagiers per boot op de grachten?

Het antwoord dat het Hof begin deze maand gaf, valt in twee delen uiteen. Enerzijds mag Amsterdam een ‘volumebeleid’ voeren door het aantal vergunningen voor ‘consumentendiensten’ te water omwille van de veiligheid te beperken. Maar anderzijds mag zo’n vergunning niet, zoals Amsterdam doet, voor onbepaalde tijd worden verstrekt, want dan frustreert ze een vrije en concurrerende markt.

Het uiteindelijke oordeel over Trijbers plan is aan de nationale rechter, maar gelet op de uitleg van het Hof lijkt hij weinig kans te maken. Daarentegen moet Amsterdam zijn beleid hoe dan ook herijken door vergunningen voor passagiersvervoer door zijn grachten voortaan alleen voor een bepaalde duur af te geven.